El foro de la montaña. Alpinismo, escalada, esquí de travesía, fotografía, lesiones, libros, meteorología, opinión, técnica, reseñas...
Welcome! » Log In » Create A New Profile

Parabolts del 8

Posted by ferrrrry13 
Parabolts del 8
October 20, 2006 11:52AM
Aixó de posar parabolts del 8, perque? la gent o critica perque no aguanten o perque ? son tant segurs com els altres ?



Edited 1 time(s). Last edit at 11/04/2010 10:07PM by ferran.
Re: Parabolts del 8
October 27, 2006 01:18PM
Pel que fa als parabolts del 8 penso que en escalada lliure per soportar caigudes llargues i sobretot quan la roca és mediocre es veuen una mica justets. De fet algun company que equipa així n'ha doblegat algun en algun vol mentre equipava, abans de fer la 1ª ascensió... Cal rumiar-hi una mica a veure que diu la gent, com ho veieu.



Edited 2 time(s). Last edit at 11/04/2010 10:11PM by ferran.
Re: Parabolts del 8
August 15, 2006 02:47PM
Que vols dir amb aixó , que els parabolts del 8 en saques molt llargs, rotllo 15 m, son com burils, i en saques normals, entre 2 i 8 m, son com spits del 10. Mes o menys deu de ser una cosa aixi, no ?.



Edited 1 time(s). Last edit at 11/04/2010 10:13PM by ferran.
Re: Parabolts del 8
August 16, 2006 09:58AM
No conec exactament la resistència d'aquest material pel tipus de caigudes que comentes. Suposo que hi ha variables com la qualitat de la roca, la longitut del parabolt utilitzat i la col.locació que depenen de l'equipador.
La meva sensació personal és que per tirades de lliure amb caigudes de la longitut més habitual(2 a 6 metres) es veuen una mica justos, sobretot en algunes zones de roca no excel.lent. Tal com vaig dir, un company ja n'havia deteriorat algun mentre obria per baix, abans de fer la primera.
Parlo més a nivell de que és interessant que el material duri el màxim de temps possible i no calgui anar reequipant cada "x "anys amb el perjudici per la roca i per l'estetica consequent.



Edited 1 time(s). Last edit at 11/04/2010 10:14PM by ferran.
Re: Parabolts del 8
August 20, 2006 08:53PM
Hola , jo tambe escric per alusions sobre equipar amb parabolts del 8, ja que jo acostumo a posar en moltes vies, sigui tota la via nomes equipada amb parabolts del 8 ( vies de varis llargs molt equipades o amb Ae ) o alternan amb parabolt del 10 o en els trams que allunya més. Com s´ha dit abans aquesta mena de bolts aguanten 1500 kg, mes que els spits, els quals encara s´utilitzen força. Obrin en solitari he fet algun saque i no n´hi ha cap problema, si penses que no m´aguantan, nomes per la por ja les pasaria putes. Aquets parabolts gasten molta menys bateria i per obrir vies equipades desde baix , es molt més comodo, i a més pesen menys. Per vies de llarges excursions si que es millor els altres, pero per equipament normal no n´hi ha problema, i si convines millor.Tambe he llegit en alguna altra web de montanya sense forum despotricar sobre els bolts del 8, espero que quedi clar que la seguretat no està renyida amb aquest equipament.
Salut i a tibarli.



Edited 1 time(s). Last edit at 11/04/2010 10:30PM by ferran.
Re: Parabolts del 8
August 17, 2006 05:16PM
tAMBE felicito als reequipadors per la seva feina poc agraida, si tots fesim aixó , tot seria diferent.
Referent als parabolts del 8, dedueixo que son bons en petits saques, o sigui que en vies molt equipades no n´hi ha problemes, o en Ae, etc..., peró en vies amb alejes importans o expo no son tan segurs, com per exemple aquesta via del Piju a ecos que diu que tens bones excursions, aixó vol dir que potser no aguanten peró segurament si, o que et juges les cames com si fos un buril allunyat? Es etic obrir aixi ?, o es molt exagerat i no n´hi ha per tant?.



Edited 1 time(s). Last edit at 11/04/2010 10:30PM by ferran.
Re: Parabolts del 8
August 18, 2006 08:50AM
Hola Pepot, et contesto per alusions i perque penso que el debat sempre es interessant.
Pel que fa a la ètica, cada un te la seva i es planteja l’aventura d’obrir una via com vol. Les repeticions ja opinaran sobre la qualitat del resultat final.
Pel que fa al material: nosaltres vam obrir amb parabolt del 8 no per caprici, si no per que portàvem un trepant lleuger per intentar apretar més en lliure (sense massa èxit, per cert).
També vaig mirar de posar-hi xapa mimetitzada però hem sortia caríssima.
No tinc informació sobre la resistència del material però puc explicar-te alguna dada pràctica:
Vam caure sobre els parabolts, (alguna volada llarga) i no va passar rés.
En vaig haver de posar un in-extremis a la R3 perquè se m’arrencava el canto quan només tenia 15mm de forat fet i mi vaig penjar sense expansionar i va aguantar. Tot i que sobresortia 4cm, desprès, per trencar l’espàrreg vaig haver de donar-li moltes hòsties amb el martell, ja que avans de trencar-se es doblega molt.
Pel que fa a l’envelliment, per llògica han d’aguantar més que els spits (mes penetració a la roca i menys corrosivitat al no tenir peces roscades). Podem fixar-nos en el L2 i L3 de la via del Vianant, on hi porten forces anys.
Que quedi clar que no els defenso, si penses que la seguretat està per sobre de tot, llavors no serveixen.
Això es tot el que se, espero haver-te ajudat
(nota: el Mohawk també demanava informació, com tu)



Edited 1 time(s). Last edit at 11/04/2010 10:31PM by ferran.
Re: Parabolts del 8
August 21, 2006 11:44PM
Salut, malalts%$&

Nota abans de llegir: si no et llegeixes tot aquest rotllo tampoc et perdràs res. Ja estàs avisat/da.

Només volia tornar a comentar una coseta que ja havia dit "porai": quan parleu de netejar les vies, no hi estic d'acord amb la parauleta: netejar, de què? Les llastres ja estven allà molt temps abans sense que a ningú li haguessin fet mal als ulls!! Una paret no està bruta, com a molt l'embrutem els i les escaladores. És a ser molt egoïsta (penso jo) parlar pensant només en l'escalada i que les preses siguin fermes, que no perillin de trencar-se, etc.
No dic que no em moli treure cantos "sospitosos", tirar llatres que no aguanten, etc. però per a mi això no és "netejar". Digueu-li sanejar, arreglar, repassar...

Ja se que potser soc una miqueta integrista, però penso que son també importantíssims els matisos com aquest, doncs si li expliques a algú que no és un fanàticmalaltíscomnosaltres que vas a "netejar" una via, què pensarà?

Tot això ho vaig aprendre d'un article d'en Josep Mª que vaig llegir no se on...

A veure si us animeu a restaurar els viotes que tenim per Montserrat, que son boníssims!

Salut i festa major!

pd: Tati, els parabolts del 8 que vam doblegar amb el Llullu a la boleta, no estaven ni apretats ni entrats del tot; és a dir, estaven mal posats. A veure si agafes vacances i apagues l'ordinador... ;-)



Edited 1 time(s). Last edit at 11/04/2010 10:31PM by ferran.
Re: Parabolts del 8
August 22, 2006 09:17AM
Potser si que no està ben dit netejar però pel mateix argument que exposes potser tampoc pugui ser encertat parlar de sanejar ja que la roca no està pas insana o malalta. Idem amb arreglar.
Gavarresa lliure i tropical!!
Salut, DEterminació i imposició...



Edited 1 time(s). Last edit at 11/04/2010 10:32PM by ferran.
Re: Parabolts del 8
August 22, 2006 04:08PM
Ara resulta que tothom diu que els parabolts del 8 van molt be i que tot son collonades, i per un altre banda es diu que tot lo contrari i que es tindrien que abolir de l'escalada, aqui hem de creure ?
Per l'experiencia d'aquests oberturistes sembla sensat utilitzarlos, així que no m'estreseu més i jo seguiré fent vies que tinguin aquest tipus d'asegurament com fins ara, que s'estan obrin cosetes interesants.
A escalar més i despotricar menys.



Edited 1 time(s). Last edit at 11/04/2010 10:32PM by ferran.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login