El foro de la montaña. Alpinismo, escalada, esquí de travesía, fotografía, lesiones, libros, meteorología, opinión, técnica, reseñas...
Bienvenido! » Entrar » Crear un nuevo perfil

Desequipamientos La Riba

Enviado por Alberto 
Alberto
Desequipamientos La Riba
21-January-2004 12:59
Hola,

me gustaría comentar un hecho un poco insólito sobre el desequipamineto de vías ocurrido en la zona del Nas (La Riba) por personas - por llamarles de alguna manera - que creen que poseen la verdad absoluta sobre la escalada y un purismo indiscutible, aunque sin ética a la hora de desequipar y robar los parabolts puestos en algunas vías que no son de su agrado.

Yo pensaba que esto sólo se daba en zonas clásicas como Montserrat, pero ya veo que no. Ayer estuve en la pared del Nas de la Riba (Tarragona) reequipando alguna de las vías clásicas con una de las personas que ha dedicado su tiempo y su dinero a hacer una excelente zona de escalada para gente que se está iniciando en este mundo. En estos momentos se han equipado ya más de 30 vías con un nivel entre V y V+, y unas 10 entre 6a y 6b+ (zona de las placas del Nas) y reequipado 5 vías clasicas substituyendo en la mayoría de los casos unos buriles y unos clavos en estado dudoso que daba miedo mirarlos. Nuestra sorpresa ha sido cuando en el momento de estar reequipando otra de ellas, vemos como en la vía Normal (5 largos, V+,IV,Ae-V+,IV y V+) han desaparecido algunos parabolts, sobretodo en el segundo largo de IV, una travesía por debajo del Nas en que el estado de la roca es lamentable (yo ya he volado dos veces llevándome un par de bloques conmigo y un buen susto). Lo único que se ha pretendido con este reequipamiento es que la gente se pueda iniciar en el mundo de la tapia sin necesidad de jugarse el tipo realizando los movimientos de reuniones con unos buenos seguros. ¿Qué hay de malo en eso?

Sólo espero que el tiempo ponga a cada uno en su sitio, y que estos personajes prueben algún día su medicina y vean como su trabajo ha sido en vano. Ya sé que algunos criticaréis este reequipamiento, otros no, solo os pido, a éstos que no estáis de acuerdo que visitéis la zona. En cuanto tenga listas las reseñas ya las colgaré de internet.

Saludos,

Alberto
Piju
Re: Desequipamientos La Riba
21-January-2004 12:59
Primero felicidades por abrir vias de grado asequible. Poca gente se dedica a ello.
No conozco la zona y no sé que paraboles te han sacado en los reequipamientos, però si sustituiste pitones por paraboles és lógico que te los quiten. Los futuros repetidores tienen derecho a encontrar la via con su carácter original(que no es lo mismo que estado original).
Creo que a estas alturas ya todo el mundo esta de acuerdo en sustituir expansión por expansión...és sólo una opinión.
Alberto
Re: Desequipamientos La Riba
21-January-2004 13:00
Gracias, aunque el mayor mérito es de la persona con la que fuí y su compañero habitual, yo sólo he colaborado con alguna vía. La filofía de esta ESCUELA es ése precisamente, que sea una escuela, y que vías que estaban abandonadas por su mal estado, tanto de equipamiento como de roca - se ha limpiado mucho y de eso no se ha quejado nadie -, se recuperen y sean escaladas de nuevo. Si has estado alguna vez en la Riba, es un techo prominente sobre la Nacional justo antes de desviarte hacia La Riba y que llama mucho la antención. Seguro que cada escalador que pasa por allí se la mira y piensa en escalarlo. Eso ahora es posible, de momento. Puedo entender la disconformidad de esta personas, pero podrían haber sido constructivos en lugar de destruir, simplemente poniéndose en contacto con alguno de los reequipadores. Siempre se puede llegar a un acuerdo para que esté todo el mundo contento...

Saludos y felices escaladas en el 2004!!!

Alberto
almafa
Re: Desequipamientos La Riba
10-March-2006 17:16
si crees que la mejor manera de aprender ,enseñar o practicar "es decir una zona escuela " es sobre equipando las vias vas areglado en Inglaterra nos llevan unos años de ventaja fijate en sus vias no menos seguras pero si mas selectivas a la hora de iniciar al personal
No somos nada
Re: Desequipamientos La Riba
13-March-2006 08:34
Lo de que nos llevan unos años de ventaja voy a suponer que es sólo tu valoración en alguna escala de valores concreta.

Me pregunto por qué tenemos siempre las escuelas de aquí llenas de ingleses (y no precisamente las zonas de autoprotección) si les gusta tanto lo suyo. Igual hay muchos ingleses a los que les gustaría tener un Prades en su país (y con la misma cantidad de bolts).

Y respecto a que sean más seguras las vías en gritstone, no lo sé, deberiamos ver estadísticas de accidentes por cada practicamente para saber si son menos peligrosas. Me da que no, pero sería hablar por hablar sin datos...

Lo que sí es seguro es que como bien dices, son más selectivas. Es decir que si el objetivo es desmasificar la escalada (como parece que le gustaría a muchos) puede que desquipando escuelas consiguieramos mucho, ciertamente... No sé si te referías a eso...
Finalmente Alberto has subido las reseñas a internet?
Lo has vuelto a equipar? Animo y pasando de los energumenos.
AVANT
Hola,

yo no quiero decir que tenga razón. Probablemente no estuviera bien reequipado, pero si fuera el caso, qué criterio han seguido para quitar unos y dejar otros? Por qué quita un parabolt donde había un buril y dejan otro justa al lado de un clavo? Tal como está ahora, estuve la semana pasada enseñándole a un compañero la zona, se necesitan cintas largas, algún friend mediano y al menos un estribo. Otras vías reequipadas las han dejado limpias o casi casi..., con lo que se necesita de todo. Lo único que se consigue es que la gente que estaba reequipando algunas vías lo haya dejado de hacer. No sé si para bien o no?


Si alguno quiere le hago llegar por mail alguna de las reseñas.

Buenas escaladas a todos.

Alberto
SI quieres me las puede enviar a agusti@zonaff.com No se porque hay gente tan garrula, y mas cuandoola riba es una escuela que ya pprdio todo su potencial, y se tendria que recueprar ahora que tanto auge tienen siurana y montsant sobretodo, y aque la vertiente riba, cogullons, y castellfollit de les muntanyes de prades ha perdido mucho.
miau
Re: Desequipamientos La Riba
17-March-2006 16:21
reequipeu i divulgueu, sempre amb respecte, però no cal recuperar cap "moda", que Castellfollit ja ha sofert restriccions.
jo
Re: Desequipamientos La Riba
02-April-2006 19:33
jo crec que si equipes fesho com vulguis, anims a crear vies noves! jo tb he equipat a escoles aprop de casa. Pero aqui estem parlant de reequipaments, tocar una via existent i utilitzant els teus criteris de seguretat o etica per transformar un treball que ha fet altri. Aixo ho veig diferent.
crec que shauria darribar a una mena de concens pq amb l'excusa de la seguretat o de vies amb mal estat a vegades es cometen animalades.

gustravgrav tranqui eh
No som res
Re: Desequipamientos La Riba
03-April-2006 08:26
Ta molt bé això que dius. I quina mena de consens hem de buscar? Tots d'acord o no fem res?

Desgraciadament aquest s'aplica molt i porta a l'inactivitat total

Per començar no tinc clar ni de qui parlem quan diem "tots", nomes tots els aperturistes? nomes tots els locals? (definim locals?) tots els escaladors federats? també els no federats? Tots aquests hem d'arribar a un acord? o només les persones més destacades d'aquest esport?

Quan una via cau a troços, per mi qui fa alguna cosa amb bona intenció ja té molt al meu favor. Encara que s'equivoqui, que ningú no es perfecte. Inclús potser la via quedarà pitjor que abans, pero al menys l'home ha fet un esforç. La resta només piem.

Crec que sobreprotegim als aperturistes amb tant i tant respecte. Segur que hi han obres mestres de l'escalada que cal respectar radicalment, pero son un 1% del total del metall que hi ha a les parets...

L'equipament de les vies esportives, no ens enganyem, no es cap heroicitat. En tot cas es un esforç que cal respectar i agreir pero que a vegades es quasi equivalent al de reequiparles. I a un el deifiquem i a l'altre el posem a parir!!!!

Ni tant ni tant poc, no?

Records a tots.
jo
Re: Desequipamientos La Riba
03-April-2006 09:46
doncs buscar un consens entre tothom que es vulgui mullar, altres paisos no han fet i no hi ha hagut tant de merder com aqui.
al picu urriellu fa uns anys van crear una comisio per debatre on s'havien de posar bolts o no en vies de rrequipament ( per seguretat , per renovar... per millorar) i crec que el resultat de les seves reunions i del que van parlar es veu avui en dia a la paret. Pero clar, aqui ens queixem i mai intentem canviar el nostre punt de vista. Tu ja en tens un, pel que veig.

. No soc un escalador habitual de la riba i no tinc cap interes de protegir a ningu, ni tant sols coneixo qui ha equipat i qui ha reequipat les vies de les quals parleu, simplement opino i dono la meva opinio, que d'aixo es tracta.

I suposo que si tinguessim una federacio millor ja hauria coordinat algun tipus de reunio amb escaladors, equipadors, reequipadors per arribar a alguna mena de consens moral, almenys. Ni que aqui a catalunya els escaladors fossim 4 millons i els que equipen 2 vinga jaaaaaa jejeje si som 4 gats
No som res
Re: Desequipamientos La Riba
03-April-2006 10:24
Em sembla bé el que comentes. Fer alguna cosa sempre em semblarà bé. No fer res, no.

No sé com va quedar el Picu ni si hi ha polèmica posterior així que no comentaré el cas, disculpa. Pero crec que es un bon exemple si tot va funcionar.

De fet ja hi ha algún criteri esboçat per la FEEC per reequipar. No es cap novetat: expansió vella per expansió moderna i tal... Pero fins i tot això genera polèmica.

I mira que per vies d'esportiva crec que es fins i tot un criteri covard. No es pot en un document dir com han de ser les vies d'esportiva segures i en el de reequipaments dir que es reequiparan, si cal, al contrari del que marca el criteri anterior. Per que? No podrem esmenar mai un error del equipador inicial? Ni en 1.000 anys?

I consti que dic error i no hauría de dir error, moltes vies d'esportiva es van equipar fa anys quan no es tenía tant clar quins eren els criteris de seguretat.

Mira et vaig a posar un exemple de fins a quin punt a vegades son innecessariament talibans en això:

Hi ha una via de 15 mts i 4º grau que té tres expansions molt ben possades al principi i després 7 metres sense res fins a la reunió (també excelent). Si caus arribant a la reunió piques terra i potser et mates. Això en una petita escola d'esportiva. Que tenim? Tenim una magnifica vía per iniciació que no pot pujar-la ningún que s'estigui iniciant per que està equipada fatal.

Un a pena. Possem un o dos parabolts més? Nooooo!!! Sacrilegi!!! L'heroi que la va equipar la va pujar així i així ha de quedar, no? Respectem els nostres herois!!!

Doncs afortunadament el pioner segueix viu i sembla ser que allà abans hi havien un parell d'arbres i per assegurar es possaven cintes als arbres. Un incendi els va fer desapareixer. L'equipador ara opina que la via tal com està ara es una tontería i que cal posar un parabolt o dos més i segurament els possarem.

Si no estigués viu, hauriem deixat la via mal equipada per sempre? Segurament sí, i aquesta vía realment hauría estat un malbaratament. Cap escalador de nivell la pujarà doncs no té cap dificultat ni gràcia especial. Cap persona que s'inicii la pujarà doncs es un perill si vas just de grau...

Per reequipar-la així probablment ningú ni es molestaría en reequipar-la... I no els culpo.

Quants casos així deuen d'haver-hi!!! Quina tontería!!!

I tot i amb el permís de l'equipador, molt en temo que si possem dos parabolts més i algú els esclafi. Som així de demòcrates... Davant el dubte tothom suposa el pitjor (que algú ho ha fet pel morro i sense parlar amb ningú).

Tenim tant poquet de consens que fins i tot es desequipen vies noves en roca verge si es posen allà on alguns consideren que no haurien de ser... No sería la primera Montserrat i sembla que a Vilanova també hi han exemples. Si es fa això amb vies noves, no m'extranya que els reequipaments generin tant polèmica.

Només una cosa en la que no hi estic del tot d'acord d'acord amb tú. No som 4 gats. Potser fa anys sí. Ara només a BCN hi han milers d'escaladors. I això també ha supossat un canvi important...
Be. Nosaltres els dissabte vam anar al NAS. Hi havia gent fent deportiva a la pllca, pero ningu al NAS en si.
Anavem dos escaladors "normals" o "del monton". Vull dir que escalem un cop a la setmana o cada 15 dies, no passem del 6b just, i no estem en una forma fisica excelent. Jo nomes controlo deportiva i el company portava tots els estris (ja que es angles i alli es tipic que no hi hagi RES equipat).
Vam entrar per la variant "subnormal" al NAS. Vaig anar pujant fins al punt on l'amic Alberto explica ben clar, que han robat les xapes i han maxacat els parabolts. Just en en pas clau del primer llarg. I quan vam aconseguir passar-lo amb un tasco i arribem al segon llarg, ens trobem que no queda ni un parabolt. I desistim i ens quedem a fer "putrefacion" en deportiva. I a mirar per on intentar la Normal des de la homo herectus el porper dia.

Personalment, nosaltres no tenim grau per fer el Nas completament en lliure, pero no cal maxacar els parabolts que algu, amb tota la bona voluntat del mon intenta reequipar. No entenc aquest inmobilisme. No tenim dret a fer la Nomral del NAS? No tenim dret a fer la Fernandez-Molero a la Roca Monera? Perque a Roca Monera s'esta reequipant i al NAS algu no ho vol?. Jo hem vaig mirar la via "Heroin" i la "Arista del Techo" A1 i A2, i a mi personalment em dona la impressió que allò no ho escala ningú fa molts anys. Molts, i que si algu es enja d'aquelles anelles, l'unic que pot pendre és mal.

No dic que no sigui interessant escalar en artificial, i que no sigui interesant fero avui en dia, pero si es fa que es faci amb seny. Jo mateix quan veig la Heroin, penso que ha de ser interessant coneixer la tecnica del artifical, i fer vies guapes com aquesta (o com les de la Roca Monera, o les de la Taronja a la Mussara), pero amb material amb seny.
Crec que no ha de anar renyit escalar amb artifical en fero amb seuretat.

A la taronja a la Mussara algunes classiques d'artifo ara ja son 6c o 7a/7b per a fer en free. AVANT
miau
Re: Desequipamientos La Riba
04-April-2006 08:38
Potser el teu amic anglès et podrà explicar millor que jo que l’escalda es repte i aventura i que no tenim que adaptar el medi a nosaltres si no la inversa.
No es pot reequipar afegint expansions on no n’hi havia (això serveix per les plaques de Nas i per Roca Monera). Com tu dius, només es qüestió de posar-hi seny.
No som res
Re: Desequipamientos La Riba
04-April-2006 09:33
>No es pot reequipar afegint expansions on no n’hi havia (això serveix per les plaques de >Nas i per Roca Monera).

Sempre? sense excepció?

Gustavgrau, ens aporta alguns raonament interessants. Comenta que millor reequipar inclús afegint que no fer res i que ningú puji per allà. A mi em sembla força sensat i amb seny el seu cas.

Jo també he incorporat alguna anècdota on intento possar en evidència com tot sovint cal afegir expansions en reequipar en esportiva. Sino estem fent una mica allò de "ser més papistes que el papa"

Que consti que no dubto que en el 99% dels cassos no s'ha d'afegir cap expansió nova, simplement no veig perque no hi poden haver excepcions si son raonades.

No m'agraden els radicalismes i menys si es donen cops amb el sentit comú. No soc gaire de religions...

Potser es la por a que apareixen expansions a tot arreu el que fa ser una mica radicals en això a les persones amants de l'aventura.

Entenc la situació i potser tenen raó en tenir aquesta por...
He estado leyendo los dos libros de Josep Jané Vallvey que ha sacado sobre reseñas y historia de la escalada en las muntanyes de Prades. Bien el en el epilogo final habla del tema de la Roca Monera, de la Mussara, sus actuales liberaciónes y equipamientos con parabolts de vias de artificial,etc... Sobretodo de lo poco etico que es no respetar a los aperturistas y poner parabolts. Luego habla de si la gran crisis que padece la escalada en artificial. Bien para los profanos como yo creo que es apassioante conocer todas las possibilidades que tienen nuestras magnificas muntanyes de Prades. La verdad es que saber que el Castell Dalmau tiene unas 8 vias, o la cantidad de pared que hay a parte de lo que hay en deportiva en Mont-ral, o Siurana es alucinante. De verdad que a qualquier "apasionado de la roca", le gustaria de bien seguro poder dominar la tecnica deportiva, la classica, y la artifical para poder escalar-lo TODO. Pero bien. En este momento tenemos de todo, pero mayoritariamente la gente escala deportiva, algunos pocos escalan classica, y alguno lo hace en artifical. Bien creo que los ultimos, e incluso los penultimos tienen un miedo injustificado a no se que, que les hace actuar de esta manera. Machacando a los otros. Como ya hemos leido en algun buen post del pilar del segre. Si nos ponemos integristas, a mi me sabe tant mal poner un parabolt, como abujerear con un buri, o clavar un piton.
Creo que los amantes de la escalada artificial, y los que hacen classica, deberian hacer lo contrario a lo que estan haciendo. Hace mucho tiempo que solo veo cursillos de escalda deportiva en los clubs y los rocos. Creo que como hace el gran PACA, pues deberian gastar esos esfuerzos de ir a machacar vias, en ir a enseñar a los jovenes la tecnica. De todos modos uno de los motivos que creo que hace que los jovenes se decanten mas por la deportiva es por la seguridad. Hay que tener valor para subir-se a un 5 o 6 de classica y ir poniendo cacharros, tambien hay que tener-lo para quedar-se en el vacio en un A1 o A2, y tambien hay tener valor para subir-se a un 7 o 8. Pero lo que en ninguna de las tres disciplanas alguien (alguno si lo habra) hara es subir-se por una via que no le ofrezca un minimo de seguridad de poder bajar de donde uno se ha subido, y a poder ser en vida. Por esto hoy en dia todos (incluso creo los aventureros) intentamos saber antes de escalar como esta aquello. Leemos piadas y reseñas y pedimos opinion a repetidores.
Canviemos el conflicto por soluciones. Hagamos cosas, metamonos juntos a dar el callo, en lugar de pisar y dar patadas a los demas. Para cuando una reunion entre muchos, de todos los colores, en la que no solo se hable de si machacamos tal via o performaos tal otra y si se hable de difundir las magnificos tipos de escalada y las grandes escuelas que tenemos de todo tipo? En Mont-Ral recuerdo en la paret del grevol dos 7a magnificos de fisura, uno al lado de otro, y uno esta clean, y otro con parabolts. Y la verdad me gustaria ver alguien de vez en cuando tambien en el clean, ya que solo veo gente en el de los parabolts. Y por eso digo que la question no es parabolear esa via, sino instruir i difundir los otros estilos. Bueno es una opinion que espero ayude a mas de uno a reflexionar y empuje a alguien a montar una reunion seria con muchos. Que demasiadas veces en las reuniones de veguerias de la feec no se hace casi NADA.
AVANT
Lo siento, sólo pueden enviar mensajes si está registrado.

Pulsa aquí para entrar