Hehehe, hola Gerber!
Et contesto per parts i a cadascun dels teus paràgrafs , potser això facilita la comprensió de la resposta per la teva part...
G:Quietorrr veig que no has entes res, en el meu missatge no vull treure el tema ni d'etica ni dic a ningú com hauria d'escalar o sigui que els gallumbos tels pots ficar a al cap i el ganxo pel cul si t'hi entra.
L'unic que vull dir, és que em sap greu que hi hagi gent que tingui la mentalitat que l'escalada clàssica és un esport temerari i suicida, perquè no és veritat, aquest text pot haver estat escrit amb hironia o no, però que passa si ho llegeix algú que comença a escalar o que no ha fet mai classica
............
Q:”Gerber
Veig que has entès la meva resposta igual que el text d’onaclimb, ara ho comprenc tot i ja em quedo més tranquil...
¿NO vols parlar d’ètiques ni de com s’hauria de equipar? Vaja! Aleshores estaves criticant el valor “literari de l’escrit”!!!!!!!. No sabia que tinguéssis tanta afició a la prosa...”Com es pot anar pel món amb aquesta mentalitat”???
Rellegeix el text millor i veuràs que l’únic que diu ( i és un text introductori), és que la clàssica és una disciplina de l’escalada on el nivell de protecció ( distàncies) i la qualitat de les assegurances no són el mateix. Sense fer un judici normatiu del valor de cadascuna. El tema del "mèrit" és un enfoc humorístic relacionant "valor" ètic amb risc assumit...Usa la paraula "diuen" i en cap cas assumeix la opinió, i més tard passa a reconèixer com de cagats som la majoria de escaladors.
SI vols (o si pots), pots passar a llegir el dilatat estudí matemàtic-físic on es desarrolla la demostració i càlcul de les forces de caiguda. Pots fer una prova ( amb tu mateix), i comparar què aguanta més un bolt o un micro a 10 mts..igual et convences que en el text no s’explica cap mentida... i sí... no sé si ho has vist en alguna expressió..però el text queda més que clar que està escrit amb certa ironia ( celebro que al final ho hagis intuït)
.................
G:Cada cop s'equipa més, i crec que hi hauria d'haver espai també pels que els hi agrada un altre tipus d'escalada, no parlem de respecte? De moment hi ha molta roca encara per tots però cada cop hi ha més vies equipades (això no ho negarà ningú)i arribarà un dia que els classics es quedaran limitats per Montrebei i quatre llocs més.
.................
Q:”Respecte a la llibertat i la roca: entenc que hi ha gent que viu/viviu/vivim l’escalada com a quelcom personal i molt íntim ( creu-me t’entenc molt més del que et penses)...i ho admiro...però això no et legitima a imposar a ningú, o fins i tot limitar a ningú, la teva opció. SI no acceptes això més que debatre l’únic que fas és manar, i com que manar comporta tenir algun poder coercitiu, i tu no en tens més enllà de la capacitat de desequipar i petar allò que no t’agrada, ja pots pillar la clau i començar a rebentar vies...la clàssica no pot limitar a la esportiva, i la esportiva no pot xafar la clàssica...una via és de qui la obre, i punt. Un podria dir que (tret d’alguna excepció) li sembla que certes vies a Montserbei tenen massa expansions...com et deia tot depèn de la teva capacitat física i psíquica, i no dubtis que sempre hi haurà algú tant fort que et considerarà un "xapero" ( ep en el sentit del manonegra!!!). Rebusca una mica i veurès les critiques al PIOLA quan va substituir els seus spits a la “voyage”...i no em diràs que allò és esportiva...”
.............
G:A Quietorrr jo crec que hi ha temes que són de discusió, si tu no ho creus m'importa un bledo, però si no t'agraden les discusions no sé què hi fas en un fòrum.
Si vols donar lliçons de com s'ha d'anar per la vida i parlar de culs i feliciat internet és molt gran.
.................
Q: De la mateixa manera que ets incapaç d’escriure sense faltes ( no errors de tecleig) que farien avergonyir a un alumne de batxillerat, això no implica que no puguis tenir el teu espai i dret a escriure. Potser hauries de entendre que molta gent, la majoria, no els atrau el mateix tipus d’escalada que a tu, i el fet de compartir un espai, t’obliga a conformar-te i adaptar-te a aquest fet.
I de la mateixa manera nosaltres ens hem d’adaptar al teu caràcter, insults i ortografia, i, en el fons, captar el teu missatge i intentar DEBATRE en un tò més diplomatic. Si no acceptes això vas llest perquè per molt que diguis la gent fa el que li dóna la gana ( i més davant de la teva capacitat per convencer al personal que ens llegeix).
Queda demostrat que excepte algunes (més o menys tristes) discussions sempre igual de eixorques i estèrils, aquest Fòrum serveix per molt més que per discutir. Hi ha qui ho usa per compartir informació, per completar ressenyes, per comunicar-se amb amics, per trobar amics, i per quedar d’allò més bé comentant-los la darrera via que ha fet, i com de fàcil i sobrat anava.
Dubto ( a tenor de les respostes que he anat llegint), que massa gent estigui interessada en tornar a començar un debat tant absurd com el que planteges i que sempre acaba a garrotades i barrejant pseudoraonaments amb bilis. En qualsevol cas si tu et creus legitimat per fotre el merder que estàs fotent per una frase que ni has sabut interpretar, potser hauries de ser tu qui es dediqués a posar a parir a qui poses en un xat personal.
De la maetixa manera que TU et dediques a preguntar “Com es pot anar pel món amb aquesta mentalitat” ( equivalent a donar lliçons de "com s'ha d'anar per la vida no????"), jo em permeto la llibertat de contestar-te, i donar-te algun consell com ho pretens fer tu. ( Gerber la lògica és un art no massa difícil a l’hora de debatre, usa-la o t’entrampes tu mateix a cada frase...)
I finalment, respecte als culs i la felicitat, si a tu t’agraden més els punys i la rabia..per ser coherent al meu raonament t’hauré de dir que ho respecto...però davant de la teva qualitat com a ponent ( no "oponent, creume!)preferiria més seguir llegit les intervencions reflexives de fa unes setmanes en que uns companys es desitjaven felicitat per tothom...segur que si te les descarregues i (intentes) entendre-les en profunditat potser ho veus tot d’alguna manera diferent ( alguns ho vam fer i va ser força instructiu però veig que tampoc ho has captat a la primera i per això t’ho explico millor).
Felicitats per algunes de les teves vies ( apertures i repeticions), però no caiguis en l’error de tants en no veure que la vida es un camí evolutiu individual. No pots obligar a ningú a seguir el teu ritme, i igualment demà passat hi haurà algú que et veurà com un pardillo per poder passar en solo on tu vas col.locar ferro. Fes-te un favor ( i fes-lo a la resta), dedica una mica més de temps a formar-te i a llegir, i potser si afrontes la vida amb la calma que afrontes certes tirades sabràs com ser més feliç o almenys no donar la tabarra a la resta.
Finalment dir-te que individualment estic molt més a favor del que ( de manera poc elaborada) defenses, i no pas a favor de la manca de "una determinada ètica" de la societat actual i( per extensió) del món de la escalada actual. Però crec també que el teu estil, maneres i reflexions, són un altre producte d'aquesta mateixa societat que posa per davant l'individu i la seva omnipotència.
El problema no està en posar parabolts o no posar-los, el problema està en creure que els pots posar o prohibir posar-los on et dongui la gana a tu...
Pau i grau...