El foro de la montaña. Alpinismo, escalada, esquí de travesía, fotografía, lesiones, libros, meteorología, opinión, técnica, reseñas...
Welcome! » Log In » Create A New Profile

Info de la Cósmica

Posted by Jordi Alpino 
Jordi Alpino
Info de la Cósmica
January 19, 2004 08:27PM
Busco informació de la via Cósmica del plàtan de diables. M'agradaria saber l'estat del seu equipament (burils?) i quants pitons he de dur (i quins?). Quina és la entrada més recomenable a la via? (veig que n'hi ha tres. La lluis Creus diuen que és la més ràpida però, no és una guarrada?)
Coldplay
Re: Info de la Cósmica
January 19, 2004 08:28PM
Jo l'he fet per dues entrades. La tercera que comentes la desconec. La que hauries de fer és l'entrada original però es dura de collons. Bueno, potser ara a l'estiu no tant (jo vaig anar en ple hivern, ens va nevar i a més la varem fer de nit). Però del que pots estar segur és que és bastant més xunga que l'altra, la de la Lluís Creus. L'entrada original té un primer llarg una mica guarro, després gira a l'esquerra i pilla una burilada de solera (2on llarg). El tercer llarg continua amb la burilada fins que arribes a dos burils i s'acaba i has de flanquejar lleugerament a la dreta. Aquest pas el vaig fer nevant i de nit i em vaig fotre placa amunt durant 15 metres sense trobar res fins que molt apuradament vaig poguer flanquejar a l'esquerra i ficar un pitó salvador. De dia potser es veu més clar i veus més burils per la dreta però jo recordo haver passat molta por. L'altra entrada no té problemes doncs té corda fixa, només un llarg una mica cutrillo de VI-/VIº però que es pot fer en artifo. Després bé ja la cósmica pròpiament dita. Babaresa guapa, llarg molt curt i fàcil i et plantes sota el desplom. L'entrada a l'artifo és delicada si ha plogut (xorrera) i el primer pas es de buril sense xapa (cordino o tascó útil). Artifo cap a amunt i quan el desplom s'acaba ve una rampa amb una sortida de "V+" (quinto o más). Desde el buril m'agradaria veure qui és capaç de sortir en lliure. Normalment és fa un pas d'artifo. Després sense problemes arribes a una repisa espectacular, penjada en el buit. L'artifo que ve no és gaire xungo, encara que l'entrada pot fer por doncs hi ha pitons ficats que es mouen i el pati no perdona. Amb friends mitjans i grossos, Bongs, Bananes i uves (si no recordo malament però porta plans, universals porsiaca) es passa bé. El següent llarg més o menys és similar. No eren gaire xungos que jo recordi però un colega meu va volar dos cops. El següent llarg va bé portar un hexcèntric gros o un friend del 3 o 4 (era d'un pam d'ample), però en offwidth penós es pot fer. La reunió la vaig fer en un arbust i un buril. Darrer llarg de tràmit encara que amb lliure montserratí finillo.

Sort. I ara que tinc la descripció, només em queda fer la ressenya.
Roger Moreno
Re: Info de la Cósmica
January 19, 2004 08:28PM
Fa tres anys que la vaig fer. Respecte a la entrada, nosaltres la vam fer per la Lluís Creus i tot i ser una canal herbosa,tampoc era un suplici.
De material duiem uns 8 pitons,un bong el vam ficar segur,"V" i plans també.Un joc de tascons, friends( fins nº2 camalot +/-)i alguna xapa recuperable.
De l´equipament, ens va petar una xapa recuperable,un tac de fusta i una xapa de buril a l´últim llarg.L´equipament en general és "rococó", pero jo crec que és una via que val la pena!
Re: Info de la Cósmica
June 02, 2005 11:44PM
jo la vaig fer l'any 1979, va esser la 2ª, amb l'armand ballart, es preciosa
val la pena,la 6ª la varem fer amb artifo de ponts de pedra y algun pitó, i els ponts de pedra amb petaban a la cara y tenia que tirar de jumars.L'entrada
a la 6R. la va fer l'armand en lliure; segons explicaba l'arcarons, durant la
primera, va veure que tenia davant una rampa, sortí en lliure y era un desplom de tres parells de cullons coses de la geometria.
Varem fer vivac, molt de fred, la penya alla al fons en un revolt de la
carretera fins l'una.
La 8ª tota amb tascons 3 hores de feina, l'armand neguitos va voler pujar amb
jumars, pero no li servia de gaire, desploma molt. La resta be. Tota la via
era plena de regals, masqueras de frankenstein, maquinetes electricas de afeitar, contes per a no dormir, etc.
A par cert, l'entrada per l'original no tenia gaire problema, nomes el flanqueig. Es un altre mon, tot cambia, a hi fa fred.
Re: Info de la Cósmica
June 03, 2005 10:10AM
Hola, suposo que ja hi haureu pujat, serveixi doncs la info per al respectable:

L'entrada per al LLuis Creus és la més ràpida, especialment després de la gran pluja, està més neta ( destrossada).

Ll1 i LL2 o Ll3: Tirades a tope de corda, per canal herbosa-pedra, algun pas de 3+.

Ll3: Canaleta, a partir de la meitat es posa dret i hi ha algun burí. Al tram més dret hi ha claus vells ( A1/Vº o 6a+, estava equipat, calia una xapa).Girar a la esquerra i fer creunió en un arbre d'una àmplia repisa

Ll4: Des de la repisa puja, a l'esquerra, una fissura ampla. Ae%+ dels clàssics o 6a+ ( calen friends gossos a l'inici). Reunió a una repiseta, aquí neixen Arco Iris i Alternativa 3

Ll5 Successió de mur bloc mur, rocs discreta ui grau assequible de 4+. No hi ha res i és intuitiu..clavar un o dos claus o anar a pèl...reunió en un arbre i repisa inclinada.

Ll6. Ja comença el Ae, a l'inici va per un mur-diedre amb roca vermellosa i molts forats, rotllo Xincarró, i equipat a discrecció. Al final d'aquest curt Ae es pot fer reunió o continuar. Nosaltres vam parar en un doble burí.

ll7: De la reunió penjada es surt per una fissura a l'esquerra, sota sostrets, clavant guarrament (a2 o 6a)fins un Ae amb passos molt llargs i burils molt trencats. Clavant un parell de falcats se surt en lliure per una bona llastrra (5+ a protegir amb friends migs-petits) fins una bona repisa. Aquest llarg en liure surt 7c+...en la repisa es pot dormir. Si munteu el llarg següent l'endemà ja teniu feina feta.

LL8: A1 i Ae , força equipat i sense massa complicació, surt de l'extrem dret de la repisa i en lliure és 7a+...és dels més francs de la via.

Ll9: Un tripi, 35mts desplomats. Segons si l'han netejat o no està més oo menys clavat. Mola portar força claus, tascons i falques ( els furats no estàn com en el 1979 sinó ´més dilatats. Com més fusta portis més ferro estalvies. Compta amb un bon grapat de claus. En lliure és 7c+ però el pati i l'equipament no inviten a fer l'heroi, igual que en el 7c+ de baix. Hi ha canto i un pas divertit entrant a reunió...en aquesta reunió, penjada sobre na repisa...encara i havia una maquineta d'afaitar...

ll10: Sortida "explosiva" A1/2, en una fissura-sostre on amb u8n bong i un friend gran gbregues cap a uns burins...7a+ rotllo totxo, molt de pati i canvi de paret a l'esquerra...és molt curt...

Ll11: Burilada cap al cim. Ae, a l'inici fàcil ( 5+) i deprés d'un flanqueig per una savina, de 5º, es posa vertical. Algun burí allunya i un plom o gantxo poden ser útils. Quan arrampa ja no hi ha pèrdua. cap al cim! En lliure és 7b+/c.

Ei, algun psicòpata ( bé tothom sapq ui é però no val la pena ni citar-lo)va "reequipar i sobreequipar" alguns trams amb bolts i sembla que ja es va desreequipar"...en algunes reunions hi han posat també algun spit. No és una tonteria portar un burilsdor o espitador a la motxilla per si faltés quelciom o us peta res...

PEAZO VIA.

Apurada en lliure i rotpunkt per Kim i Moreno, ja fa anys

Salut i a tibar

Re: Info de la Cósmica
August 10, 2006 10:51PM
Fa uns dies vem fer aquesta meravellosa via amb el Willow. A afegir a l´anterior redacció, que a l´últim llarg vem posar un spit del 10 en un lloc on hi ha un buril petat i que hi ha una ostia molt important. Hi falta la xapa i el cargol pq ens ho vem deixar..
Està bastant equipada i vem utilitzar aliens i camalots fins el 3, i 2 claus.
Vem entrar per la TIM i per un llarg de l´Area Reservada que està molt petat i és 6a.
I a menjar més sopes pq surti en lliure, que és brutal.
Salut i a manxar´l hi més.
Re: Info de la Cósmica
September 12, 2006 11:03AM
Eii, que el casquet que vau posar és de 8mm i no del 10!, jo hi he deixat el cargol collat, posant-hi una recuperable el pas queda arreglat.
Amb la via del Tarragó no m'entero, a veure si m'ajudeu, del L6 de la Còsmica surten 2 línies de parabolts inox: una recte pel mur vermell amb forats, just a l'esquerra del dièdre, es veu guapo, sense trepitxar l'Area reservada. Un altre, totalment per l'esquerra d'aquest mur, quasi pel fil de l'esperó (canto dret). Quina es la del Tarragó?, l’altre es nova?
Re: Info de la Cósmica
September 12, 2006 12:57PM
Hola Piju.

Es veu que la del tarragó en aquest llarg hi ha DUES OPCIONS, ambdues són seves.

Va sortir una ressenya publicada en un Vertex, ja fa temps...

Respecte al buril-spit del aCòsmica, el company va sortir gantxejant, i en lliure era un pas de 6c o així ( de segon)...el Kim i el Morano havien apurat el llarg i sortia 7b...

El que molaria reequipar és el llarg d'Ae/A2, abans de la repisa penjada sota el despom..és el llargq uepèr anar en lliure fa més pal ( de fet fins i tot en artifo feia pal....)
Re: Info de la Cósmica
September 12, 2006 01:26PM
Aquest llarg ara te el 2on tram amb parabolts i el primer pràcticament equipat. De fet, entrant per la TIM no cal clavar en tota la via si t’estires a tope en tres passos concrets.
Vam mirar-nos el tema de fer-la en lliure (jo les tirades fàcils) i la veritat, no vam rascar bola...
Riu
Re: Info de la Cósmica
September 12, 2006 01:42PM
Heyyy! Com que no cal clavar en tota la via? Que jo us vaig veure com clavaveu! jajaja... Això sí, poguet, poguet.

I parlant de restauracions l'entrada original de la Còsmica, la que pràcticament ningú fa i que surt en lliure asequible i guapo (si no recordo malament), sí que necessita un reequipament!

Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login