El foro de la montaña. Alpinismo, escalada, esquí de travesía, fotografía, lesiones, libros, meteorología, opinión, técnica, reseñas...
Bienvenido! » Entrar » Crear un nuevo perfil

Nova via a la paret de diables. Oliana

Enviado por joan V 
pitonisso
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
22-July-2004 17:12
Voldria més informació sobre aquesta via.Algú l´ha repetit? es pot fer en un dia? es igual o més dificil que la chapuzas? Els 15 pitons son obligatoris o son els utilitzats en la obwertura? es pot ràpelar o es millor baixar caminant? Tot el lliure esta equipat o fa falta clavar? etc... agrairia qualsevol dada sobre la via en questió.Mercés i pitofuking a caldo.
joan V
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
18-August-2004 15:45
Al setembre ja es bona epoca, porta el material indicat en la resenya i ja ens diras com t'anat, el 2 llarg potser es el de mes curro, el lliure esta equipat i la via es pot raperlar. Amb aquesta informacio la via ja es teva, esto nos lo comemos.... o no .....
Bona trepada.
ORIOL
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
28-October-2004 15:46
EI GENT...

Els integristes son/u aquells qui, encegats per la seva opció, no veuen que a la vida / i a l'escalada no tot és el que fan ( o els agradiaria fer) ells...

De vies se n'obren per dalt, per baix i de costat, i això es una opció de cadascú...

Una via el que ha de fer és no aixafar una altra. El tema Tarragó és la Guarrada més gran de l'història de montserrat.. i m'estranya que ningú l'hagi petat, almenys en els llargs de la LLuis Creus i la Còsmica que ha mal reequipat, i regraduat a l'alça...

El que està clar és que si jo em foto el curro d'equipar una bona via ( per dalt), ho puc fer on em doni la gana..Pots dir que no t'agrada ( després d'haver-la fet, es clar...), que no et sembla correcte, etc...però la roca ni és teva ni meva.. és del primer que hi arriba..

Si vols obrir per baix a Arbolí és el teu tema.. a mi me la pela.. i si la via és bona intentaré fer-la i punt...Si vols fer artificial extrem a Moià és el teu tema, i si mola la via ja te la repetiran.. com si hi vols anar amb hamaca.

EL QUE NI TU NINGÚ POT FER ES PROHIBIR OBRIR UNA VIA, PER UN LLOC ON NO N'HI PASSA UNA ALTRA, PERQUÈ ET MOLA UN ESTIL..NOMÉS FALTARIA!!! DE FATXES JA N'HI HA MASSA AL MÓN COM PERQUÈ ARA ENS EN TROBEM EN L'ESCALADA!!!!!!

En qualsevol cas, vas a la END OF SILENCE, o a alguna de CÔRSEGA, o a la que han repetit fa poc a suissa la JOSUNE i el RIKAR, t'hi penges i, després d'encadenar tots els llargs, la vas desfent, sempre per sota, mentre t'autoassegures...tranki que almenys, com que hi ha xapes , si no t'ho veus et podràs pillar...

En quan a obrir esportiva per baix també es fa.. i de vegades, una vegada oberta, es reequipa per tal que quedi més segura als repetidors, quedant una via ESPORTIVA...aleshores, ¿això seria del teu agrat???

Es més..si jo vaig sobrat al 6b o al 6c..i em sembla que la quantitat de seguros, posats per sota, són excessius donat que a mi em sobra canto i passo amb u micro que he posat 15 metres a sota..què passa amb la via..?? es correcta o sobreequipada...

MENYS DOGMATISME I MÉS ESCALAR, JA SIGUI PER DALT, PER BAIX, O DE COSTAT, EL DIA QUE TOTS FEM 8C+ i A5+ (per dalt o per sota) ens podem comparar...de moment si no fem tots igualñ, em sembla que censurar als altre és una ESTUPIDESA.. i menys quan ni tant sols sabem de què va el tema, i ni si toca o axafa cap altra via..

Apa..
albert
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
28-October-2004 20:41
Integristes també són els qui no respecten unes regles de joc comunment acceptades, els qui passen de tot i tot-hom i fan la seva sense importar-los ni els altres ni la convivència.
Evidentment que pots fer el que et roti: equipar des de dalt, farcir de parabolts una fissura, rebentar una paret amb un Ae kilomètric... Al nostre esport no hi ha regles convencionals (sortosament), ni tan sols una "ètica" comú.
Tan sols jutgem que una via manté una "estètica" adequada o és una merda, si conserva l'equilibri i l'harmonia respecte a l'entorn i l'estil de la zona. Una via de ploms al mig de l'Olla em semblaria una guarrada. Un Ae de 100 mts a montrebei em faria vomitar. Una ferrata pel mig de l'Aeri m'indignaria.
De la mateixa manera, una via "equipada" des de dalt al circ de Diables canta. Potser gaudirà d'uns moviments i roca excepcionals, però desentona amb l'estil i l'estètica de la resta de rutes de la paret.

Ho sento, ni escanyapobres, ni tarragós, ni rutes equipades des de dalt en les poques parets salvatges que queden.
Oi que deixem espais als ocells i rapinyaires.
Deixeu-ne també pel terreny d'aventura, un ecosistema en veritable "perill d'extinció".

I per descomptat, si trepitgen una altra via ja existent, DESEQUIPAMENT !!!

salut i sort, ganxets
Quim
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
29-October-2004 00:40
Albert, i en alpinisme portar espitador i ficar expansions no és "integrisme"???
albert
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
02-November-2004 20:25
Jo distingiria quan obres de quan repeteixes (és una opinió).

Si repeteixes entenc que no l'hauries de dur. Si el portes (només quan la via tingui un perill real i gran, o perquè vas en solitari) entendria posar una expansió exclusivament per baixar-se en cas d'accident, mai per progressar.

Si obres, a priori una via sense expansions té molt més mèrit que una amb expansions, però a vegades no és possible o requereix un nivell que excedeix les nostres capacitats. Caldrà valorar la via, el tipus de roca, la dificultat i quantitat d'expansions per opinar.

Sortosament no hi ha una regla categòrica inflexible.
salut i sort.
I si dus espitador repetint, que no l'hagis de fer servir...
NoMoreBolts
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
04-November-2004 01:17
Dius que utilitzes espits quan et trobes amb un nivell que excedeix les teves capacitats. Això és adaptar la muntanya a les teves capacitiats foradant la roca. Per la mateixa regla un pallo que tingui mensy nivell que tu potser necessitarà fotre 10 spits seguits i segurament ho veuràs malament. Ja sé q hi veus diferents estils però no creus que en el fons quan parlem d'expansions és el mateix, algú ha adaptat la paret al seu nivell físic i/o psicològic. Més que res ho dic perque pensava que els terrenys alpins, les grans muntanyes alpines eren l'últim paradís de l'autèntica escalada d'aventura. Però veig que no.
Si us plau, de la mateixa manera que tu demanes a l'Oriol que deixi terreny d'aventura, jo t'ho demano a tu (i a la resta d'alpinistes).
Molaria allò d'abans, aquella época en la que les parets es resistien i moltes cordades intentaven una línea. No com ara que el primer que arriba (carregant l'espitdor) és el que inaugura la via...
Què en penses?
mico-filòs
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
04-November-2004 18:10
Sempre hi haurà alguna via on et sobrin expansions, perqué és d'un grau inferior, perqué hi ha una autoprotecció al costat o senzillament perqué aquell dia vas sobrat. Ets tú el que ha escollit repetir la via, pots criticar-la si no t'ha agradat, però ell la va veure 1er i l'ha oberta amb el seu estil.
Aquí parlem d'una cosa més greu, una penya que no respecta una tradició que s'ha establert amb el anys i que la majoría si que seguim: en parets on hi han vies d'aventura no s'hauría d'equipar desde dalt. A part del nul compromís per part dels autors, l'abundància de xapes la fan antiestètica i el que és pitxor, trepitja el terreny d'una futura obertura per baix. Ademés normalment els seguros els deixen mal col.locats i acaben sent un fracàs. Fa realment falta aquesta via allà?
Algún dels que a intervingut en aquest fòrum, fins i tot obren per baix jugant-se-la i després equipen els passos més compromesos perqué la penya la disfruti.
Un exemple d'autenticitat,...per pensar-hi.
albert
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
04-November-2004 21:00
Hola "NoMoreBolts",
probablement tens raó: Espitar implica rebaixar la muntanya al nostre nivell.

Enguany hem obert 3 vies d'hivern al Piri. En dues no duiem espitador (Feixant, roca = granet); a l'altra hem espitat (gavarnie, calcari a trams trencat, 3 spits de progressió i 3 en reunions). No vam tenir el valor de renunciar per no espitar, i vam preferir obrir al preu de foradar. Segur que algú amb més nivell hagués posat menys, o fins i tot cap espit. D'exemple tenim la via de l'Unai i el Zabalza "A las Estrellas", un vion per estil i dificultat.

No obstant hi ha una gran diferència entre obrir des de baix i despenjar-se des de dalt. I a pesar que no existeix una regla universalment vàlida, sembla fàcil identificar alguns comportaments d'"excessius" o controvertits.

Excessiu és desviar-se amb escreix del tipus de vies que s'obren actualment.
L'estil excel.lent fóra no espitar, l'estil habitual posar-ne algun, i un excès cosir-ho a burils (i de ben segur obrir des de dalt). Simplement sentit comú.
No tinc la vara de l'equitat i no sé en quin punt un estil acceptable es torna dolent o mediocre, si amb 1 espit o amb 10 o amb 100. Potser és com la virginitat, ets verge o no ho ets. Espites o no.

En tot cas, salut i sort i bones escalades.
paca
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
07-November-2004 19:41
...fa vint anys,en la meva época,ja es discutia sobre això,i m`havien explicat que molt abans també...curiós no?
Lo siento, sólo pueden enviar mensajes si está registrado.

Pulsa aquí para entrar