El foro de la montaña. Alpinismo, escalada, esquí de travesía, fotografía, lesiones, libros, meteorología, opinión, técnica, reseñas...
Bienvenido! » Entrar » Crear un nuevo perfil

Nova via a la paret de diables. Oliana

Enviado por joan V 
gerber
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
08-November-2004 11:38
doncs mira senyal que és un tema preocupant no?
LLiBERTAT I TRADICIÓ
08-November-2004 22:15
Companys,

L'escalada és quelcom variable i evolutiu...Preuss abogava per no usar cordes ni claus. Un respecte, però si li haguéssim fet cas segur que no hauriem passat del 6b, i amb moltes víctimes...
Igualment si ens haguéssim entestat en seguir col.locant falquetes i filferros, I NO SPITS o burins en el seu dia, encara estariem arrastrant-nos per les arestes Brucs cada vegada més exposades...

L'escalada és LLIBERTAT, i en això es basa, i es el que sembla que molts de nosaltres, amb l'empenta de la joventut i una solidesa de creences que sovint amaga més una manca de mires i capacitats que no pas una profunda reflexió sobre la pROPIETAT, LES TRADICIONS, ETC, no entenem.

QUE CONSTI que tinc una visió més propera a l'ESCALADA LLIURE que a l'ESPORTIVA A SEQUES, i que tinc parada una via a MONTSERRAT perquè en un tram no tinc collons de sortir amunt ( el més facil seria llençar les cordes per dalt i resoldre-ho fàcilment..però no). Per cert la majoria d'apostols que en ocasions criticaven això haurien de repassar com van obrir alñgunes vies ( parlem del darrer llarg de la PERE CAMINS? També he sentit algun rumor sobre el mur central de la Easy Rider...).
Jo mai (ara) picaria un canto-he sikat llastres- i el que faria seria abaixar la cadena o deixar la via com a projecte...Igualment en paret no obriria una via mig per dalt i mig per baix ( tècnica usada en mooooooltes asecncions en terreny d'"aventura"....

Bé..el que vull dir és que aquest "pseudo purisme" ens porta a creure que la nostra visió és l'única..ei..que vol dir que el terreny d'aventura està en perill d'extinció???Això seria si a la paret d'Oliana hi hagués 10 vies esportives i 3 d'aventura..o a MOntrebei...i em sembla que teniu els números equivocats. De roca n'hi ha a petar, es tracta de caminar una miqueta més!!!!

No es pot perseguir a cap col.lectiu ( si fesim el mateix amb inmigrants perquè no ens mola que omplin els nostres barris, i consumeixin els nostres recursos, això té un nom no?? ).

Potser si tots fessim una mica d'esportiva i una mica de paret i una mica de bloc i una mica d'alpinisme, i una mica de big wall, i una mica de clàssiques, amb un concepte més INTEGRAL de l'esdcalada, us n'adonaríeu que els límits els posa cadascú...Jo he apurat llargs de l'amic PACA, d'A3 que sortíen en 6a+, però MAI criticaria el que fa, al revés, un respecte, sobretot perquè obrir en solitari les vies que obre no sé si seria capaç ( almenys per paciència).

Moltes d'aquestes vies d'"aventura" de V+/A2, mig equipades amb spits posats al límit i guarrades diverses, em semblen un atempatat a l'estètica quan algú, amb més bon nivell passaria per allà obrint un excels 6c+, amb micros o amb parabolts. ¿¿¿Però puc criticar les il.lusions de la persona que va assumir el repte personal de pujar per allà????

Com diu el PACA, aquest tema ja put des de fa molts anys, i hem seguit escalant cadascú a la seva bola...les vies mal obertes per dalt han quedat a l'oblit ( trepitgin o no itineraris-Edelweiss o Dansa Vertical), igual que vies lletges obertes per baix que no es repeteixen o cauen a l'oblit.

Casos com la Directa de l'Amistat a l'igual que la del XAVI, la seva manca d'ascencions es deu a l'alt nicvell en lliure que tenen, i són vies obertes per dalt i per baix ( per la mateixa persona)...Això sí que és nivell, ningú ho pot criticar i que surti el paio que digui que passa sobrat per cap de les dues...pujeu per alguna de les dues i critique si podeu...us puc assegurar que els parabolts seràn com illes de seguretat que desitjareu assolir...

Quina diferència hi ha en cosir una fissura a parabolts o rebentar-la clavant en Artificial??? Vies com la Ferran Olivé o la Kafarnaú surten en lliure i el problema són els forats terrosos i la variabilitat dels mateixos a l'hora de pillar-los com a preses...

Més escalar i menys parlar !!! Obrim com vulguem i on vulguem que l'història ja ens jutjarà a tots...Visca la llibertat




un
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
09-November-2004 11:42
De puta mare, Oriol.
bou
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
09-November-2004 13:18
alguns inglesos no han utilitzat mai expansions i encadenen 8b i 8c igualment
ORIOL
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
09-November-2004 19:03
I segurament per això aquest és l'estil que tots practiquem..oi???

JO he encadenat 7b+ en solo, el Huber 8b+, de fet s'hi t'hi poses pots anar al VIATGE sentimental gairebé només amb cintes ialgun clau i provar-la en lliure..mira també de passar-te per l'Anglada Cerdà..la tenim tota excepte el llarg 6è ( que es fa en top rope, per ara).

No flipem gent...que el aque fan els lolos és tant sols el que fan els lolos...

Si tots pensessim igual reduiriem el concepte de l'escalada o la por al nostre concepte de escalada o por...i si ho fem així t'asseguro que hi ha mooolta gent que et pot, em pot, i ens pot donar molta canya...el que passa es que sovint aquesta gent es dedica a trepar i no a matxacar-se entre ells als fòrums.

Si la via trepitja un itinerari seré el primer en criticar-la. Si la via és maca i bona seré el primer en anar-hi ( independentment de si està oberta per dalt o per baix...). Si la via és una merda llençaré la ressenya a la paperera ( independentment de si està oberta per dalt o per baix....

Una pregunta: LA VIA DEL GUIA (6c, oberta per baix) a la Vinya nova, o la Trollryggen (7b, per dalt, )a l'Aeri..quina via és millor, més maca o més purista???).

Aquest debat no té sentit des de la perpectiva de l'escalada actual. SEMPRE I QUAN ES RESPECTIN LES VIES EXISTENTS o SI HI HA UN PROJECTE PREVI..

Si fos així jo hauria d'estar emprenyat amb el huber ( si amb el lolo) perquè per 1 DIA (!!!) va equipar a l'agulla fina un projecte que haviem de equipar noslatres ( no vam ser-hi a temps...)

Igualment la via TERRITORIO COMANCHE molta gent la tenia mirada ( havia dibuixat una possible ressenya el 1994...)i van pujar-hi els qui van arribar preimer, dictant un estil i una via independentment de com seria millor haver-la deixat ( i graduat).

El dia que tots fem 8b/c a l'estil HARDGRIT potser podrem piar..jo de moment només pio sobre allò que sóc capaç de fer..odio les piades falses...i aquest és el problema de molts escaladors...




Maluta
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
09-November-2004 20:20
A fondo uri, hardcore!!!!!!
Pero t'oblides de les ensenyances del guru Markus Sotus- SHANTY Penya.
tema apart tens tota la puta raó del món-kadaku que faci el que vulgi, o pugui (aixó si, respectant el que han fet els altres) vinga salut i a tibar però que no rebentin els tendons.
vinga uri amb les raves
escalador
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
10-November-2004 10:38
He llegit aquest forum fa poc i estic una miqueta perdut.
Exactament aquesta via que s'esta obrint per dalt entre quines vies va?
Es realment cert o son rumors? Algu ha vist a aquestes persones penjades des de dalt equipant?
Agrairia una miqueta de llum sobre el tema.
bou
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
11-November-2004 13:20
oriol, anem a l'altre extrem, la setmana que bé aniré a la mòmia i hi posaré unes escales de ferro perquè la meva àvia li fa ilu pujar, hi té tot el dret no? Els escaladors som lliures de fer el que vugem.
jimi
a 50 euros el friend!!!
11-November-2004 14:44
Si no vols xapar, ningú t'obliga!!! l'integrisme i la etica aventurera, només son x uns privilegiats!!! ni els "lolos" del 8c es pujarien més de 5m sense seguros fiables... siusplau, no treieu les xapes de les vies!!! o si ho feu, deixeu el vostre estimat joc de friends, perque pugui gaudir tothom de la via sense riscs, la seguretat no es primordial? total son repeticions, no li treuen el merit al qui la obert...
Apa a ekalar força!!! i no us oblideu de xapar el primer seguro!!!
jimi :)
Pd: Reconec ke hi ha vies amb exes de parabolts, jo no els xapo tots, axi quan de debo allunyen tiro més, l'exes de parabolts ens fa rebaixar el niv
Oriol
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
11-November-2004 14:51
Prova-ho...

El pobre Ray Jardine per picar quatre cantos a la NOse va entrar en un espiral depressiu que ja no l'ha permès escalar mai més a la vista de ningú.
Tu mateix amb la TEVA ètica ( això és l'important). Si et mola passar a l'història d'aquesta manera és el TEU tema...

Si les escales no trepitgen cap itinerari ( cosa gairebé impossible a la mòmia donat que fins i tot la canal central entre el braç i la Mòmia té una guarro-via de l'Alsina...) crec que cadascú és lliure de fer-ho.

La paret de Sta Cecília té una ferrata molt maca (Teresina) i alhora un parell de vies ( potser ja n'hi ha més, i no les he fet), la Núvols de Humboldt ( quina canya i que cutrilla) i una del Santi LLop ( molt mes sinuosa i guarra). Que vols que et digui, per molt terreny d'aventura que sigui crec que la més maca és la Ferrata.

Igualment les vies del pic de St Cugat comparteixen espai amb una ferrata i vies esportives, i ningú s'altera..més aviat la fan servir per baixar....

Oliana té de moment ferrata i vies d'aventura, i una via d'esportiva de 8a+ i tres llargs ( i, que curiós , no crec que sigui tant repetida com la del Picazo tot i que està MOLT millor equipada...és que als clàssics-exclussivament-aventurers no els molen els parabolts??? En canvi sé que ja li han estat mirant els cantos a la del Picazo tot i que no s'ha fet al rotpunkt...). Si et passes per Roca Narieda veuràs que també la dels Druides ( crec que es diu així) té molts més pretendents que la passada que va fer el Pere Vilarasau (A4/8a/7c+..)oberta en part per sota en part per dalt.

I ningú s'altera.

Si una via, o ferrata està ben equipada passa a l'historia com a tal. Si una via és una merda es va rovellant.

Mira, a MOntserrat hi ha gent que ha escalat des dels 80, i hem vist cletes, gats, ninja i les passades que porta ara la gent, circulat arreu. Quan un guiri hi va flipa perqùe en un mateix roc hi ha un parabolt, dos burils, cinc ploms i mig filferro..i ningú s'escandalitza...ja va haver-hi algun marronet fa anys i, actualment els principals protagonistes-entestats ells en cadascuna de les seves posicions-ja pràcticament ni escalen. Et diré més, tot i que els spits que tant us mola posar EXCLUSSIVAMENT per baix, els va portar gairebé EXCLUSSIVAMENT un visionari de l'esportiva, en canvi, en la esportiva, aquest visionari a més de no destacar va crear itineraris que han acabat sent oblidats i abandonats...

TRES consideracions finals ( perquè el tema ja ratlla un xic):

1)Oliana, d'aventura té la que vulguis posar-hi a 20 MINUTS DEL COTXE ( hem de desequipar també l'autopista que hi estàn creant???.Ei que no és el TRANGO!!!! Igualment un escalador més preparat et pot dir que s'estava mirant una linia per obrir-la NON EXPANSION i hi passa algú altre i obre la via amb cinc expansions en 280mts pensant-se que és un lolo i tot...

2)Quan hagueM encadenat la via que estàn obrint ( si és el cas), en parlem i punt. La Paret NO ES DE NINGÚ.

3)Quan quedem per sanejar el tema del Plàtan de Diables??

SOBRE AIXÒ SI QUE HEM DE FER ALGUNA COSA, I DES D'AQUÍ CONVOCO A LA PENYA A RESTAURAR ELS LLARGS DE LA LLUÍS CREUS, LA CÒSMICA I PART D'ARCO IRIS. Mira i amés els podriem donar les xapes als d'Oliana, que possiblement ho fan millor ( bé no crec que fos massa difícil). ¿O els hauriem de retornar al Tarragó???¿¿¿I ell hauria de serrar espàrrecs i tapar forats???

Apa, que si la cosa triomfa encara farem una farra a la repisa de la Còsmica,



E2U11/05/2009 23:03 x five
Lo siento, sólo pueden enviar mensajes si está registrado.

Pulsa aquí para entrar