Ei gent.
Publico la proposta remesa a en Tarragó ( la del Mail..bé n'hem enviat dos i ni tant sols ha respost).
Disculpeu la parrafada, ho faig per deixar.ne constancia.
DUES PUNTUALITZACIONS A COMENTARIS.
*CAS, l'Anglada no és una via de artificial de dificultat, però sí de compromís des del seu orígen. 45 mts a rivets es van posar expressament, de la mateixa manera que no es van posar en altres trams o en la GAM, oberta abans, o en la puigmal.
Artifo de dificultat seria una via a partir de la VIATGE SENTIMENTAL, i el pas anteror és el de l'Anglada. Eliminar una via com l'Anglada deixa el camí progressiu a l'Aeri sense un pas molt important
* Respecte a les repeticions, MAI es pot dir si una via es repeteix o no. En la mateixa guia de l'HIta hi ha vies que consyten "sense repetici´´o" que almenys en conec tres o quatre. per sort la gent és molt inquieta i sovint també discreta. L'Anglada porta tres anys repetint-se
* En cap moment ABOGUEM per cap tendència, l'únic que pretenem evitar és l'homogeneïtzació i la desaparició sota l'excusa de SEGURETAT. Amb la restauració tal i com es planteja es permet fer la via a aquelles persones que l'haguessin fet tal i com es va obrir ( millorant inclús la seguretat pels minibolts intermigs i les reunions de bolts bons). Posar el que diu el Tarragó permet escalar la via ( CERT), al preu de eliminar el que sempre ha estat. SI VOL AIXÒ ALMENYS QUE HO RECONEGUI. L'únic que ha dit és que al seu criteri els BOLTS no milloren el compromís...logicament aleshores no cal que els posi..
ENGANXO LA PROPOSTA OFICIAL, amb el detall de que es podria fer. REPETEIXO, demano disculpes per l'extensió de tot plegat PERÒ ÉS EL UNIC CANAL DE COMUNICACIÓ i PUBLICITAT QUE TENIM EN AQUESTS MOMENTS. DILLUNS MIRAREMN DE TRUCAR AL SR TARRAGÓ.
En base al que s'ha comentat, i resumint, la proposa seria la següent:
Apart de repetir tres cops la via , així com dos cops més els llargs fins la plaça catalunya, de cara a apurar en lliure les tirades, he estat investigant i rellegint notes i ressenyes sobre la via de manera que en destaco el següent:
La via es va obrir en un 99% en artificial. Mirant de enllaçar les fissures que apareixen i desapareixen, a cop de burí. Si bé el burí en aquella època s\'havia mirat de minimitzar, la GAM del Bisbe havia obert les possibilitats a atacar murs llisos.
En el cas de la Anglada es van usar burils normals en els que s\'intercalaven burinades de 5mm en alguns casos FALCATS amb escuradents, amb l\'objectiu de obrir més ràpid. Qualsevol buril evitable es deixava de posar si es podia substituïr per pitonisses, falques ( potes de cadires), escarpes o altra subjecció més ràpida de col-locar ( podeu llegir el llibre de E.Vergés \"Anglada\").
Es poden apreciar aquets fets en el ll2, el inici del ll3, el ll6, mig 7, i meitat superior del 8. La resta tenen burins millors (ll1 inici, ll3 meitat superior, ll9 i ll10 original) i trams a equipar amb claus que s\'intercalen entre claus i pitonisses velles ( exemples el ll1 al final, algun clau al ll5, ll9).
La proposta, resumida seria:
Trams a rivets: ORIGINALMENT es tracta de rivets ( cargols de ferreteria) de 5 i 6 mm, \"xinxetes\" que travessaven un tub de coure. En l\'extrem inferior del tub hi havia un forat que s\'havia d\'atravessar amb un filferro i de la \"T\" que es creava penjar-hi la bagueta d\'on es xapava. ACTUALMENT s\'ha trencat la part inferior del tub de coure i la gent llaça el cordino de 2mm en les rebabes de la part superior que deixa el residu del tub. REEQUIPAMENT: Burins ( no rivets, a no ser que se\'n trobessin al mercat), de 6 mm, sense xapa, on calgués posar plaqueta, cordino o rivet hanger. D\'aquesta manera es conserva la necessitat de treball en llaçar-lo, la precarietat de l\'assegurança amb una solidesa semblant a la original. Aquest rivets es posarien al inici i desplom del ll2, al inici del ll3, al ll6 ( 45 mts seguits de rivets no p\'oden substituïr-se per 45 mts de bolts de 8mm amb bolts de 10 mm enmig...!!!). Primer tercç del ll7, i segon terç del ll8.
Trams a BURINS de major diàmetre: Miniparabolts o spits amb xapa prima com la original. Es tracta de burinades posades com a assegurança sòlida per protegir passos o sortides en lliure: Priomers dos terços del ll1, un parell al ll2, segona meitat ll3, algun al ll4 i 5, algun al ll9-no originals els de l\'inici- i ll10.
PITONS i altres invents: Seguint la lògica de la SOLIDESA DELS MATEIXOS, substituir aquells que es considerin bàsics per a la progressió per claus moderns tipus \"u\" i \"v\", les escàrpies les veig dificilment substituïbles, igual que petites pitonisses de fissura. Excepte aquelles que presentin filferros o anelles deteriorades, no les tocaria o les reforçaria. el trencament de la pedra com al ll1 i ll9 pot ser clau per impedir el pitonatge en aquells llocs. Netejar les fissures una absurditat quan des de la 1a ascenció van acabar semiequipades. netejar les fissures incrementaria l\'horari de les 12h que abans es destacaven a dos dies...igualment pujaria la dificultat obligada possibilitant accidents...
REUNIONS: reequipar.les amb un mínim de dues expansions de 10 o 12mm, SENSE ANELLES. Hi ha sistemes de descens a la MACHIN-DIRECTA, fins al ll8. S\'enten que estem parlant de una via de artificial de dificultat mitjana i col.locar sistemes de descens incita a cordades a PROVAR la via, i incrementant el risc de que cordades menys preparades s\'embarquessin. Igualment s\'entèn que la tècnica d\'abandonament és un bàsic i facilitar-lo igualment incita a cordades que no el dominin. En cas d\'emergència real la línia de la DIRACTA permet un decens fiable ( ho dic per experiència). L\'únic punt mort seria el de la R6.
En la R5 col.locar almenys TRES expansions de 12mm, igual que en la r6, donatq ue són els punts de vivac amb hamaca, i on es van col.locar més expansions.
La R9 crec que només tenia un clau i 8una expansió, junt a la savina. Col.locar-hi almenys una expansió de 12mm
Amb aquesta proposta creiem que:
*NO INCREMENTA O VARIA EL MATERIAL A USAR: cordinos igual que ara, o xapes, falques de divers tamany i uns 10-15 claus variats ( millor més), un joc de friends i tascons, un tac i un parell de bongs, junt amb un gantxo opcional.
*NO DISMINUEIX EL COMPROMÍS ORIGINAL DE LA VIA, SIMPLEMENT RENOVA EL MATERIAL EMPLAÇAT, MANTENINT ( INCREMENTANT EL MÍNIM), LA SOLIDESA DEL MATEIX.
*MANTÉ LES DIFICULTATS ORIGINALS DE LA VIA EN ARTIFICIAL, IMPLICANT UN ALLIBERAMENT PUR DE LA VIA FINS ARA IMPEDIT PER LA SOLIDESA DE LA 6A TIRADA EN CAS DE CAIGUDA PER MÍNIMA QUE FOS
*MILLORA L APOSSIBILITAT DE RETIRADA I SOLIDESA I SIMPLiCITAT DE LES REUNIONS, sense INCREMENTAR NI VARIAR LA SITUACIÓ DE LES MATEIXES O EL NUMERO DE EXPANSIONS ORIGINALS. S\'entén que les expansions modernes \"modifiquen\" la seguretat de les velles, però s\'han anat ja reequipant amb nous burins i spits, i es considera que és un punt CLAU que si bé no influeix definitivament en la dificultat tècnica o mental de la tirada, sent el perill de no renovar-les, molt major al decrement de dificultat de la tirada el fet de renovar-les
Entenem que aquesta és una proiposta feta amb coneixement de la via, de la seva història, de les seves dificultats originals i actuals, i que el que pretén és RESTAURAR la via de cara a conservar-ne el prestigi i mite.
Entenem que la via necessita una millora i que les dificultats actuals superen en molt a les originals, degut basicament al deteriorament del material fixe emplaçat.
Entenem que es tracta de una via de paret, en escalada ARTIFICIAL, i que en aquest cas el lliure no pot trepitjar l\'opció en artificial. Creiem que seria un punt clau en la convivència dels dos estils d\'escalada a CATALUNYA, fent entendre a la gent que ambdós poden cohexistir si es repecten unes mínimes normes de convivència i espai. El reequipament dels burins de la 6a tirada permetria l\'alliberament de la mateixa donat que la resta de tirades han estat fetes ja en lliure.
Entenem que l\'opció proposada pel sr Tarragó, si bé ben intencionada, variua absolutament l\'ESPERIT de la via, la seva DIFICULTAT, el material necessari per escalar-la, i el compromís que significava fins ara escalar-la.
Entenem que aquesta renovació, especialment si els materials usats són millors, permetrà seguir escalant i conservant aquesta joia històrica de Montserrat, tants anys com fins ara s\'ha escalat..i 47 anys són suficients com per que parlar-ne de nou d\'aquí a 47 anys més.
Entenem que l\'escalada i especialment l\'escalada artificial, són activitats de risc que es practiquen sota la responsabilitat individual. Són precisament fets com els reequipaments o la falsa creença que la seguratat és absoluta el que fan que augmenti la pràctica menys responsablñe d\'aquest esport.
Finalment entenem que hi ha prioritats molt m´`es urgents a la Nord, com ara la via GESAM, o la OLESA, així com vies de caracter esportiu com la Edelweiss o Dansa vertical, que mantenen equipaments que VERDADERAMENT cauen a trossos, que són vies majoritariament en lliure o alliberades, i que la seva escalada actualment comporta un greu risc de rotura d\'anclatges.
La substitució d\'aquest anclatges i neteja de fissures no implicaria cap modificació de dificultat, estil assumit ni comprmís. No crearia cap polèmica i seria una millora ABSOLUTA per a la segurateta dels escaladors que la volguéssin recórrer.
Adjunto