El foro de la montaña. Alpinismo, escalada, esquí de travesía, fotografía, lesiones, libros, meteorología, opinión, técnica, reseñas...
Bienvenido! » Entrar » Crear un nuevo perfil

ARTIFO DESDE CERO CERO

Enviado por ROCABILLY 
ARTIFO DESDE CERO CERO
27-October-2004 10:12
Buenas, ya se que hay un foro abierto sobre el mismo tema (sorry webmaster) pero el buen chico ya realizaba con grata solvencia el A2 y preguntaba por vías de más nivel.
Yo soy un NOVATO, pero novato novato, vamos novato con pedigrí y todo en el tema artifo desequipado. Bueno hablando más en serio, he hecho artifo equipado, La Sanchez de Diables, l'Atalaya, La Cadireta, La Punsola, La GAM del Cavall, la Voi Roca del Elefant, etc. pero nunca nunca me he metido a hacer artifo desequipado, asi que agradecería que me comentáseis, y en consecuencia de mi nula experiencia, vias donde iniciarme fáciles y no se... un poco explicarme como empezar, si se suele asegurar en top rop al principio, materiales a utilizar, trucos, zonas, no se, todo lo que vosotros creais conveniente pues teneis más idea que yo. Por cierto, de material tengo 5 friends, desde el 0,75 hasta el 4, un juego de fisureros kong, dos pedaletas de estribo de aluminio con su cordino, una uña y para de contar, bueno todo eso y el material normal de escalada (cuerdas de 8mm y bagas largas)

GRACIAS DE ANTEMANO.
artifoman
Re: ARTIFO DESDE CERO CERO
30-October-2004 01:23
Primero de todo: cómprate unos cuantos pitones variados (algunas uves, algún universal y algún Lost Arrow). Luego te recomiendo la "Roca de la Falconera" en el Moncau (Parc Natural de St. Llorenç del Munt), en especial la vía "Integral Fliping" con un primer largo donde puedes practicar las técnicas del A1, desde el pitonaje, tasconaje hasta la colocación de friends. Fue mi primera vía de artifo. Hay más vías, de más nivel o de más "aventurilla".
Otra cosa, siempre que salgas en plan "puedo llevar todo el peso que quiera", acarrea todo el material y cuando veas una fisura a 1 metro del suelo practica, practica y no dejes de practicar. Osea, vamos, como si fuese boulder de artifo. Así cogerás mucha experiencia y confianza. Te lo aseguro.

Suerte
la Haine
Re: ARTIFO DESDE CERO CERO
01-November-2004 13:50
..això, això..lo ideal és fer boulder a un metro del terra..o a 50 cm...proba de tot, desde agantar-te de falquetes,ploms, ungles, pitonets...a friends mal colocats en fisures cegues...així agafaràs comçnfiança amb el material...arreplega amb els troçoc de faig que trobis pel carrer i feste falquetes...Montserrat és una de les milors escoles per apendre...però abants d'apendre a ficar cosetes fes vies de l'anglada o de l'Iglesies i apren a passar por penjat de merdes de fà més de quaranta anys...així com artifos equipats amb espits o burils, per apendre a tenir soltura utilitzant el mínim material ( jo et recomano utilitzar només un strep, una daysi, i una fifi...)..en lo referent a tècnica segur que trobes un manual o alguna cosa per l'estil, jo estic elaborant un dossier, si puc i si el vols ja te'l passaré...vina, Salut!!
Re: ARTIFO DESDE CERO CERO
04-November-2004 03:41
Una puntualització, si comences agafant "vicis" mai apendràs a escalar be en artificial. "un estrep, una daysi i una fifi", crec que es un error fer aquesta mena d'artificial, doncs no fas servir ni tècnica, ni força, ni equilibri. Un cop dominis la tècnica, et puguis superar d'una sola cama i equibilibrarte sobre un peu fent moviments de pitonatge lateral, utilitza el que vulguis per pujar, peró no comencis fent "trampes" perque simo mai n'apendràs. Tot aprenentatge es dur i cal fer-lo, si no ho fas t'estàs enganyant a tu mateix.
La muntanya no marxarà i tens el temps que altres ja no tenim.
mico-filós
Re: ARTIFO DESDE CERO CERO
04-November-2004 11:28
No entenc que una daisy i una fifi siguin material 'trampós'...pots explicar el perqué?
Crec que el fet d'anar amb un estrep o amb quatre com els Yankees, és un tema personal, de pès o de tècnica, no d'ètica.

Vaja Santi, que no entenc el que vols dir...
Re: ARTIFO DESDE CERO CERO
04-November-2004 16:18
D'entrada anar amb una daisy i un estrep es mes lent que anar amb dos estreps.
D'altra banda es mes complicat arribar a fer passos llargs (els ianquis dificilment en fan).
Si penjes el teu cos directament del punt de progressió estàs per sota del mateix i no arribes tan amunt. Descarregues el pes de les cames i les descanses. No es trampa descansar, peró si t'estàs enganyant a tu mateix de les teves posibilitats i quan ho necessites de veritat t'en adones que no pots.
Una comparació. Si un llarg de 40 mts de 6a atletic el converteixes en 2 de 20 mts. amb reunió intermitja. serà 6a?
Penseu-hi.
artifoman
Re: ARTIFO DESDE CERO CERO
04-November-2004 16:43
Personalment vaig començar en el món de l'artifo amb una baga de cortina com a pedal, una cinta com a fifi i una cinta llarga com a daisy. No sé autoavaluar-me des del punt de vista técnic però la veritat és que després de pujar amb bagues durant unes quantes vegades el primer cop que vaig agafar uns estreps, volava!!!
Jo crec que pot anar bé començar amb poc material per aprendre les bases de l'artifo, o si més no, algún dia probar això d'escalar amb una baga, amb un sol pedal, sense fifi... és a dir, amb poc material, doncs dominar qualsevol situació en qualsevol terreny i amb "qualsevol" material ens permetrà gaudir superar qualsevol contratemps.
Jo no penso que s'agafin vicis per fer això. El vici seria aplicar la mateixa técnica de progressió a qualsevol tipus de material (p. ex. pujar igual amb un, dos, tres o quatre pedals). És la meva modesta opinió.
Re: ARTIFO DESDE CERO CERO
04-November-2004 20:06
Tens rao "Artifoman".
El principal muscle que desenvolupa l'escalada artificial es el cervell. La experiencia t'ensenya com aplicar els recursos disponibles en un moment donat a cada situació. Un estrep trencat a mitja tirada, a part de l'ensurt, et fa canviar la tècnica a aplicar a l'ascensió.
El que jo voliar dir al parlar d'autoengany es que cal coneixer totes les tècniques, si només tens una visió reduida de les opcions a triar mai podràs anar mes enllà del que coneixes. Si es domina la tècnica mes complexa sempre ets a temps de simplificar o facilitar la progressió, peró mai a l'inreves.

Si no m'he sabut explicar millor demano disculpes, doncs només he volgut ajudar a qui comença a no caure en el parany de la opció fàcil. La escalada, per a mi, es un repte de superació personal constant.

Tornant a l'inici d'aquesta qüestió dir-li a ROCABILLY que la millor manera de iniciar-se en vies desequipades es anar a repetir-les amb algú que ja les hagi fet i que pugui donar-li d'una manera més rapida l'experiencia necessaria.

salut a tos
La Haine
Re: ARTIFO DESDE CERO CERO
05-November-2004 17:49
...Santi...no entenc realment el que vols dir...és trampa utilitzar una fifi!!??...l'artifo no és questió de força ( tot i que cal)...l'únic material indispensable en un artifo desequipat i que no supera la verticalitat és el que en l'anterior comentari he dit: un strep, una fifi ( o una baga ab un mosqueto tot i que incómode), i una daisy ( o una baga llarga amb un mosquetó...mira, la daisy és questió de comoditat i rapidessa...molta rapidessa)...en artifos equipats amb un pedal i una fifi ja ho pots fer tot, tot i que si l'Ae és a base de merdes jo prfereixo portar una daisy...portar dos streps t'anirà bé per stabilitzar-te a l'hora de colocar alguna peça o en passos extraplomats se't farà gairebé indispensable a l'hora d'acomodar-te, fer la garça o superar el punt de progressió mitjançant la fifi...bé, doncs això...salut i bones escalades...ah, i lo més important és passar por, por i anar guanyant en rapidessa!!
Santi
Re: ARTIFO DESDE CERO CERO
06-November-2004 18:44
Benvolgut/uda La Haine:

Crec que mai compartirem una escalada. Tenim objectius molt diferents. Tots hem passat por; peró, per a mí, no es l'objectiu. Si el que vols es por i anar ràpid una opció es conduir contradirecció en una autopista (no t'ho prenguis malament es broma).
No tornarè a insistir-hi, rellegiu els texts anterios. Només dir que cal anar de la tècnica bàsica i general a les específiques, es més fàcil i pedagogic. No s'ha d'apendre les tècniques específiques doncs aprens una especialització i després cal tornar a apendre un altra, un altra,... i un altra tècnica específica.
En questions d'aprenentatge de gent que comença parlo amb coneixement de causa he impartit més d'un i més de dos cursos d'especialització en escalada artificial, fins i tot un d'àmbit nacional.

Fins un altra i salut a tots
Lo siento, sólo pueden enviar mensajes si está registrado.

Pulsa aquí para entrar