El foro de la montaña. Alpinismo, escalada, esquí de travesía, fotografía, lesiones, libros, meteorología, opinión, técnica, reseñas...
getillo
GAM del Bisbe
May 19, 2004 11:02AM
Diumenge vam anar a fer aquesta mítica via. És força maca i només calen cintes exprés (entre els burils, algun spit i els claus, no cal portar res). El primer llarg, una guarrada. Els segon i tercer, fisura una mica rarota (millor pillar-ho en diedre i no entasconar-se). La primera placa superior, molt maca, fina i mantinguda (per mi, és més 6c que 6b). Després un parell de V's amb patates i l'últim llarg, un paset de 6c i prou (llarg de 10 metres que no pot empalmar-se pel roce).

PD: Comença a fer molta calor, l'única alternativa per fer algo de via llarga sense tenir que marxar al Piri, torna a ser només la Nort de Montserrat.
Re: GAM del Bisbe
May 20, 2004 09:25AM
Aquesta via deu fer 1 any o més que la vaig fer. Hem va semblar que el llarg de regletilles verticalot i d'equilibri s'asemblava més a 6c que ha 6b. Va sortir pero amb algun ensurt. La resta de la via hem va agradar força. Trobo que la via és de les recomanables.

oriolfriski
Re: GAM del Bisbe
October 15, 2004 04:07PM
Eterna discussió..el grau!

A veure..aquí i a la Xina..un 6b és un 6b i un 6c un 6c...quan un llarg surt en lliure us referiu a que surt en rotpunkt o a que surt amb alguna caiguda, pillada de seguro o repòs?

Aquest llarg és més difícil, per exemple, que qualsevol 6c de la Cova de l'Arcada, o del Vermell...en canvi es comparable ( un xic més fi precisament) a la Brown Sugar...Jo li donaria un 6c com una catedral, i us asseguro que encadeno bastant més..a vista em va semnblar que havia fet un 7a facil...

Els altres dos si són 5è estem enganyant al personal...són 6a+ i 6a facil...El darrer es un bon 6c de bloc...

Ah, i la via és genial.

Si us mola el tema aneu a la Agulla del Pas del Príncep...la GEDE o Santacan és semblant i un tripi en lliure. (A1e/Vº obligat i totalment equipat)...

jordi
Re: GAM del Bisbe
April 14, 2005 05:05PM
i per als que no fem tan grau, es pot fer en A0 o A1?
man dit que els burins estan un pel xungos, es cert? tenen chapa?
un
Re: GAM del Bisbe
April 15, 2005 08:11AM
Tranquil, el quart llarg que es el més difícil, es pot fer perfectament en A0 o si vols amb un estrep, hi ha molts seguros, sobretot burils, et faran falta bastantes cintes express, també et pot anar bé un friend del 2 pel segon llarg, encara que hi ha bastants espits...
vagi bé i a disfrutar-la!!!
Re: GAM del Bisbe
April 15, 2005 01:29PM
Ah!, un petit detall.

En la penúltima reunió ( la d'abans de sota la boleta final), pots sortir (III/IVº) recte, per l'esperonet, o zigzaguejant per la placa, hi ha un espit perdut o un a dalt de l'esperonet, sota el desplomet. no es difícil.

Al desplomet hi ha un parell de claus ( no és més de 6a fàcil), i ALESHORES, ojo en no seguir recte...te n'aniries a la boleta, però per la REINAd'ESCOCIA.
Un cop superat aquest bombet mires a l'esquerra, a l'altra banda del esperonet, i veuràs una graons de IV, molt macos d'escalar, amb un parell de claus que els protegeixen, fins la reunió.

El darrer desplomet sembla molt dur en lliure, però un taloneig a dreta i una regleta bons solucionen un pas a blc molt maco, un parell de cordinos ( merlet possible) o una excursió solucionen el tema cap al cim ( III). OJO! La reunió de parabolts mal expandits que hi ha en primer terme NO ES FIABLE!!! Vés més al sud i hi veuràs uns burins solids més segurs.

La via es una obra d'art i les fotos del tercer llarg són iosemítiques.

Dos consells:

En General, i als friquis:A l'estiu aneu-hi d'hora, a la tarda (16:00 en endavant) hi dona el sol de canto i costa més veure preses i apretar ,a la burilada , si vols anar en lliure.

Als friquis: La opció cintes i corda es puta mare però compteu que hi ha dues o tres reunions GAIREBÉ PENJADES. No portar un estrep o guíndola, segons com, et destrossa enormement els ronyons si el company no va molt lleuger(r3, 4 i una mica la 5 i 6)..es un consell.

SAlut i a tibar!
Re: GAM del Bisbe
June 06, 2005 03:26PM
Companys, jo no acabo de veure clar la sortida de la penultima reunió: m'explico, surts a munt, trobes un buril, despres si tires una mica a la dreta trobes un pito y despres no vam veure res, així que vam flanquejar a la dreta fins una linea de burils guarros ( tres en concret) que despres et deixen amb el cul a l'aire fins la r per un 4º bastant guarro i finalment torna cap a l'esquerre flanquejant sota el mugró fins la r correcta.
On es la linea de sortida? hem de chapar el pitó o anar cap a la dreta?
Salut
TRipu
Re: GAM del Bisbe
June 06, 2005 04:29PM
Hola Raulete...

MMMMMMMM...estem a bisbe no?

La penúltima reunió, és la que hi ha després del llarg de després de l'AE...

No crecq ue hagueu obert via, pel qual passo a descriure el tema...

Sortint de la r hi ha dues possibles opcions...la primera és pujar RECTE, gairebé per l'esperó, encarant el mur que us talla el pas. A uns 5 o 6 mts ( IVº) hi ha l'espit de xapab TAK, i d'allí al muret.

La segona és zigzaguejar, més per la placa, pillant un burí i l'espit..la resta igual.

En qualsevol cas arribeu al "muret2, un lleuger desplomet de 45+/6a de bloc, amb un parell de laus i un ferrot a la sortida.

Fins ara estem parlant de un tram de no més de 15 mts, prou clar.


ës a la sortida de aquest pas on la penya es confon...

Si tires amunt tens tendència a anar a la Reina d'Escocia, i fer la seva reunió i l'Ae final de la meteixa...NO ES PER AQUÍ.

Un cop superat el desplomet que comentava, si treus el cap PER l'ESQUERRRRRRRRRRRRRRRRRRA de L'ESPERONEEEEEEEEEEEEET, hi veuràs uns claus que pujen còmodament uns bonics i espectaculars graonets...IV/IV+ fins la reunió sota la panxeta final.

La resta ja està explicat ( el pas final és dels més espectaculars, en lliure, de la via).


DE FET des del pitó que dius ( sota el desplomet, suposo) haurieu d'anar amunt ( no hi ha confusió) , el que passa es que es prou possible que els altres ferrops que hi havia hagin desaparegut ( cas estrany però altrament possible)...

La flanquejada i zeta que describiu és prou estranya com per ser una engalomada segur...
Re: GAM del Bisbe
June 06, 2005 07:06PM
Així pel que dius la ressenya de Caranorte de la GAM del Bisbe està malament, oi?



Edited 1 time(s). Last edit at 05/11/2009 10:12PM by five.
TRipu
Re: GAM del Bisbe
June 07, 2005 11:41AM
Hola foroman.

Totes les ressenyes de CARANORTE estàn prou bé...els comentaris serien:

la R2 és DINS de la cova...el fet de fer un canvi de reunió i que la ressenya no reflexi la fissura, ha dut ja alguna cordada a la DEGENERACIÖ EXPANSIVA. Respecte al grau....mmmmmmm...què tal almenys 6a? Comparant-lo a la Mas GuascH de l'Albarda ( Llarg central) o a la Gómez Xalmet ( sortida de la Xemeneia...o a la Santacana ( llarg de sortida a la Haus)..potser´és una mica més de V+ no?

El Ll4 sempre l'he vist de VIº ( 6b traduït a grau francès...). És a dir més fàcil que la Brown Sugar ( 6b+ dels collats)...sense comentaris. Simplement, compareu-lo amb la Plenil.luni ( 7a, paral.lel a la Brown) i treieu conclusions. Estrictament en rotpunkt m'ha semblat sempre un bon 6c o 6c+, en 45 metres tot just hi ha DOS bidits de primera falange i un parell de repisetes bones, sent la resta ¡llefa i requetellefa, sense complexes...suposo que qui ho gradua ho haurà encadenat estrictament en lliure i haurà fet aquestes comparacions, o no?.

Ll5: Ok, potser tammbé colladet de grau, igual que el desplomet del Ll5, són ambdós comparables al 6a de la Yeti, a la Mòmia...d'anar fent però que trascendeixen ja el àmbit del Vè grau..no?

ll6: LA SORTIDA DEL DESPLOM , un cop superat es fa un flanqueig de dos metres a l'esquerra...CAL TREURE EL CAP CAP A L'ESQUERRA DE l'ARESTA, hi ha aquests tres graons de IV/IV+, bellíssims , amb un ambient genial, segurs , fàcils i i equipats amb tres pitons, que duen DIRECTAMENT a la reunió, d'una manera lògica i corresponent a la escalada original. El que hi ha a la ressenya és un empalme amb , possiblement, la Reina d'Escòcia.

ll6. NO és el més txungo de la via ( esportivament parlant), cal mirar-s'ho..el Jaumemt m'ho va dir, no m'ho creia i vaig tornar ( el primer cop em va semblar 7a+ de bloc...). Un taloneig amb el peu dret i una bregada de dues regletes franques resolen aquest 6c de bloc, tipus st benet ( Sis dé de l'Ulivé , en fàcil, o Duende Story, o Tostao...). El Ll4, per continuïtat, tècnica i resolució és més difícil!!!

Apala, que en qualsevol cas la GAM del BISBE ÉS UnA DE LES VIES "10" DE MONTSERRAT, EN LLIURE O EN ARTIFICIAL.

SALUT I A TIBAR

Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login