El foro de la montaña. Alpinismo, escalada, esquí de travesía, fotografía, lesiones, libros, meteorología, opinión, técnica, reseñas...
Bienvenido! » Entrar » Crear un nuevo perfil

Nova via a la paret de diables. Oliana

Enviado por joan V 
paca
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
11-November-2004 19:36
...no se que dir davant de tanta sabiesa...
...Per cert,lo del plàtan mitja feina ja està feta (cordes de la tim fora,igual que les expansions de més que hi havia a l`arcoiris i la cosmica)A ra només falta lo de adalt...
Oriol:espero que escalis i pensis així per molts anys!,ja que així ensenyaras a les noves generacións una mica de ética vertical...
Oriol
live and let die
12-November-2004 15:10
Ei Paca,

Guai el tema de DIABLES! Saps si al darrer llarg de la Còsmica encara hi resten els burils ??? Seria qüestió de valorar com deixar-la...segur que amb la burilada reconvertida allò perd un feeling considerable...

En quant a la teva via. de l'inerior del Plàtan..no s’acosta bastant o la creua en algun tram???

Pel que fa a l’ètica, bé..em sembla que en el fons tothom té sempre una mica de raó i mai es pot anar creient que hi ha cap VERITAT ABSOLUTA.

Tot i això també crec que el temps et dóna més perspectiva i conviure amb diverses tendències ( com sovint passa a Montserrat, St Benet en concret) ajuda a veure que MAI cap opció és única. Tancar-se en una tema és una burrada i acabes tant ratllat que acabes confonent el concepte ampli d’ ESCALADA amb el concepte personal que tu tens de la mateixa...
Davant tres metres de roca tu passaràs d’una manera, jo d’una altra i un tercer d’una altra manera...¿perquè creure que la meva manera és més lícita que una altra? Fins i tot segur que jo, fa deu anys, passava d’una manera i ara no en seria tan capaç....

L’única escalada PURA és el rotpunkt a vista i en solo integral...la resta són tècniques que els més covards (lúcids potser?) apliquem per acostar-nos-hi. Aquí hi ha hagut penya que han obert així ( Josep Batlle, David Vallonrat, Lalueza i segur que altres abans i també ara...). I el màxim nivell l’han aconseguit precisament escaladors de lliure i esportiva...
ES ABSURD CREURE QUE LA NOSTRA MANERA D’ASSUMIR LA COVARDIA ÉS LA CORRECTA, I SEMPRE HI HA ALGÚ MÉS FORT I MÉS VALENT (sense aquests valors la ètica és pura piada, el que compta són els fets i, per molta ètica que tinguem ens acabem pillant com tothom...).
El que passa és que a vegades per valorar això caldria experimentar totes les vessants de la por i arribar a la conclusió que és una OPCIÓ LLIURE a la qual ningú ens pot obligar en espai o en temps quan estem obrint/ equipant. I assolir aquest punt és qüestió de temps ( i de supervivència en algun cas ).

La llàstima és aquella gent que , passat el temps, segueixen fent bajanades com en el tema de Diables...aquí si que es trenca el axioma de opció personal..perquè estem modificant el callo que algú va donar en el seu moment...i en això crec que en aquest debat tots hi estem d’acord...
paca
Re: live and let die
13-November-2004 17:36
En la meva via,el llarg estrella(A4SUP sense expansió 20 mts)va estar cossida a parabolts per DUES lineas diferents!!!...en fi,es lo que hi ha...però jo hem sento orgullós de que la meva "merda" de via tingui 3 repeticions (abans del desastre) i la "Tarrago" despres de tres anys cap...
veterano
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
13-November-2004 21:51
Bou, esta discusión dura ya muchisimos años y siempre esta reavivada por escaladores con afan de protagonismo, que creen que su valor es superior al de los demas y utilizan la montaña como campo de demostración de sus bravatas. La montaña es de todos y este camino del coraje no es el correcto; los grandes escaladores se han caracterizado por su inteligencia y arriesgarse por sentir la aventura no es de cuerdos, el arte de la escalada es subir pero tambien preparase,asegurase donde hay peligro (sin que se note, mucho mejor, la fantasia y el engaño es el arte del cine y de muchas otras cosas buenas de esta vida) y sobre todo bajar, el que no vuelve no cuenta. Estoy seguro que Preus disfrutaria, tanto como yo he podido disfrutar despues de años sin escalar, en las vias modernas que pasan por sitios impensables hasta hace pocos años. Preus odiaba los clavos, pero muchos en su epoca ya lo tachaban de retogrado, el se tenia que limitar a vias MD, y el deseo humano es la aventura, la exploración y la dificultad, lastima que se matara antes de completar las cien ascensiones MD sin cuerda.
al 100% de acuerdo contigo, pero eso si nunca por arriba siempre por abajo.
Oriol
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
17-November-2004 11:48
Al 100% d'acord, però, a més A MÉS A MÉS DE PER SOTA( mai per dalt) , NON EXPANSION i sempre CLEAN CLIMB, si no hi ha possibilitat de col.locar encastadors, deixar la roca lliure per quan neixin els lolos capaços d'obrir sense proteccions...

...I SEGUIM...

Possiblement així les parets no es massificaríen..proposo un desequipament TOTAL de les vies no obertes en aquest estil...podriem començar per la paret d'Oliana, eliminant totes les vies que no han estat obertes així...

¿Es que no hem entès res????
albert ganxets.
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
17-November-2004 22:35
Oriol, què s'ha d'entendre alguna cosa?
O és que prefereixes despenjar-te a obrir des de baix ?

Sense entrar en consideracions ètiques o estètiques, obrir des de baix demana més dedicació, esforç i temps. El número d'apertures es restringeix de forma natural sense necessitat de prohibir res.

Si a Montrebei no haguessin reventat l' "Escanyapobres" (un vion, les coses com siguin) encara quedarien menys línies per obrir. Si al Plàtan de Diables no parlessiu de desequipar la "Tarragó", en tres dies tot farcit.

Tot s'omplirà, som molts i moltes generacions per venir. Obrir la veda sense cap mena d' AUTOrestricció porta a l'esgotament immediat del medi, a la depredació. Amb autocontrol ho esgotarem igual, però durarà més.

Què bonic pensar que cadascú faci el que li roti, que no hi ha regles al nostre món d'escaladors. Aquest pensament "políticament correcte" és fàcil de defensar. Però la llibertat absoluta sols funcionaria en un món de recursos il.limitats, amb parets adojo inacabables. Un altra planeta, utopia.

Jo no vindré a desequipar cap via, m'estimo més escalar. Però sí que penso (excepcions contades) que les vies des de dalt en parets que permeten obrir des de baix són falta de ganes i compromís.

Salut i sort
Oriol
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
18-November-2004 11:48
ES que és un pecat obrir per dalt???

Ell que no entenc és la VEDA que es pugui posar en un lloc per part d'un colectiu exclussivista que, no entenc encara amb quina legitimitat es fa SEU un espai, argumentant que li pertany EN BASE A LA TARDICIÓ.

ÉS més, encara flipo més quan aquest clo.lectiu esgrimeix que el seu estil és el PUR, simplement perquè ho considera com a tal...

No em malentenguis..això és un debat i mirem de debatre un tema arrel de uns comentaris sobre una possible via que s'estava equipant.

Si mirem de reduir els arguments a la lògica..pels mateixos camins que tu utilitzes un altre et dirà ( fet que ja s'ha comentat) que NO ES POT OBRIR CLAVANT allò que es podria obrir en lliure i sense malbaratar la roca ( i em consta que ho esteu fent d'aquesta manera tan lloable, us felicito).

Si posem aquest raser, segurament el 99% dels aperturistes s'haurien de quedar a casa ( entre ells vosaltres quan encara no practicaveu l'estil de les vostres darreres apertures...).

No sé...obrir per baix, en un embat i pujant com es pugui, AL TEU ENTENDRE, exigeix més dedicació..en quin sentit? En canvi, jo podria entendre que, assajar durant anys un itinerari, per alliberar un llarg ( amb o sense parabolts), pot exigir MOLTA més dedicació ( entrenament, motivació, esforç, coco-en un sentit diferent del que tu pots creure-...tu parles d'obrir, jo d'encadenar, un altre de gaudir...

El que miro de fer entendre ( digue'm Proudià) és que el límit el posa el coneixement i que amb prohibicions no es va enlloc ( i menys si no hi ha una propietat legal enmig...).
Tu mateix uses el mot AUTOCONTROL, però suposo que et deus referir a una POLICIA PROPIA ( constituïda parcialment per la majo-minoria que aboga per la puresa, en el nivell que ella decideix unilateralment que és el just) que es dediqui a impartir justicia ( desequipar, rebentar,prohibir, lmitar,criticar,renyar..etc..).


Han passat segles per crear la democràcia, la divisió de poders, i la Pseudollibertat del sistema en què vivim, i pretendre elaborar DE MANERA COHERENT i JUSTA un sistema paral.lel i alhora categòric en el col.lectiu TAN anàrquic en que practiquem la muntanya SI que és una UTOPIA.
POTSER per això tens raó i PROMOURE una DICTADURA FEIXISTA I SALVADORA és la única solució...i de fet ( que dels d'Oliana ja ningú se'n recorda) el debat va d'això..el que passa és que no avancem i no apareix CAP PROPOSTA més enllà de la LIMITACIÓ.

L'únic que vull ressaltar, és que l'ètica es promou des de l'AUTOCONTROL, i això neix del debat, del diàleg, DE LA CULTURA, i de la multidisciplinarietat que fa que es coneguin, i practiquin , estils molt diferents.
Només aquest AUTOCONTROL fa que, el mateix límit que et pots aplicar tu en passar un pas amb un micro lluny abans de llençar corda i posar un parabolt, me l'aplico jo en tornar i tornar a provar un moviment que no encadeno...

Arrel d'això, es podríen evitar afirmacions tant categòriques i ERRÔNIES del que HA de ser...No es tracta de ser políticament correcte, més aviat ( independentment de la meva opinió, que és molt més semblant a la teva del que et creus), es tracta de no optar per solucions que s'apropen més al NAZISME del què creiem ( em parles de sel.lecció natural, de que si no s'està a l'alçada no hi ha lloc pels covards o els incapaços que contaminen l'espai reservat als escollits...???MMMMMH! no sé em fa ferum de no sé què...).

El debat s'anomena "llibertat o tradició", i a mi el tradicionalisme sempre m'ha olorat a caspa, a inmobilisme...prefereixo la paraula PROGRÉS i no la sento en cap dels comentaris...
Mentrestant, personalment, prefereixo practicar TOTES les disciplines, progressant poc a poc, mirant d'obrir vies PURES en cadascun dels estils (blocs, vies per sota, apurades en lliure de vies amb i sense parabolts, vies esportives que no trepìtjen cap altra ruta..etc..), i els límits els posa la CORDURA..que d'això si que en falta a tot arreu...

¿COM es pot afirmar que una cosa és la MILLOR o que es la BONA?

¿Quan dic si hem entès alguna cosa és perquè després de pàgines i pàgines de debat encara hi ha gent com tu que pretén tenir la paraula DEFINITIVA del que es pot i no es pot fer...i flipo...no sabia que la escalada provoqués divinisme a tals extrems...

PD.: I que consti que arribo GAIREBÉ al mateix resultat que vsaltres, però per un altre cami i amb MATISOS!!!




gerber
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
18-November-2004 14:42
Bueno, jo crec si el món estés format només per escaladors i tot fos només escalada sense contar els bitxus, l'altre gent i la mateixa natura ens podriem plantejar les coses de manera molt diferent i podriem fer més el que ens dona la gana i tot el que vulguis, però no estem sols.

Un exeple clar, al parc nacional d'aigues tortes el luichi ha obert centenars de vies amb tota la llibertat que ha bolgut, què ha passat? Ara han prohivit obrir més vies. No sé si el luichi és la causa principal però si un ecologista o algú del parc va a donar una bolta i veu el que s'ha fet segur que s'indigna. Llavons vaig jo a obrir una via intentant deixar la roca el màxim de neta i en principi no puc.

Hi ha zones de bulder que estan prohivides perquè els escaladors s'han passat amb el magnesi i abandonant deixalles.

L'estiu passat vaig estar al dru, i el peu de via estava guarrissim, cada bivac disposava de llaunes de toynina robellades, envasos de tauletes energètiques paper de bater i sobretot piles de frontal etc, etc.

Hi han zones d'escalada que són exagerades, però exagerades en plan serio. Vaig estar a rodellar (un dia de pluja) i vaig flipar amb la quantitat de ferro i magnesi que hi ha allà dins i la quantitat de gent que s'hi acumula(cues per provar una via).

No m'agraden les normes però si no es té un sentit comú alhora d'anar a escalar, a part de que es degrada el medi, et començen a venir amb prohivicions, i no un altre escalador que diu que nosequè, sinó l'administració. En aquest país de moment ens nem escaquejant, però a alemanya per exemple els escaladors tenen molts problemes amb els ecologistes.

Jo no crec en la puresa de cap estil, cada un té la seva gràcia. Si tu equipes per dalt i poses les xapes petites i de color poc llampant i situades cada deu metres a un li ferirà l'esperit pq has obert per dalt, però en realitat la natura no ho nota perquè les xapes no es veuran de lluny i per la separació de les xapes la via no es massificarà.

Com que volem seguir escalant amb la diversitat d'estils que hi ha, pel nostre pròpi interès de seguir fent-ho seria bo fer-ho amb moderació respectant minimament el medi. De moment l'escalada va evolucionant de la mateixa manera exageradament insostenible que funciona el sistema que s'ha anat establint en aquest món. Cada cop tot ho fem més en plan bestia.

En conclusió: jo no plantejo seguir cap estil, que no em vingui l'albert ganxets amb històries de que si per baix perquè ell és el primer que posa xapes i l'estil bo ja sabem quin és: només amb friends i tascons o amb solo si vols.
Jo sóc el primer que m'agrada obrir plaques del mogollón que no hi pots posar res més que xapes, i padelar una mica de tant en tant i equipar alguna vieta.
Només vull dir que seguim escalant amb de la manera que vulguem sense normes però amb sentit comú perquè si no les normes vidran soles.
No té sentit fer-hi cabre 40 vies en un sector amb les xapes a cada metre i mig. És absurd i exagerat, no n'hi ha prou amb 5 10 o 15 vies?.
Si vas a obrir una via nova a una paret tampoc té sentit començar a obrir llargs d'Ae,i si et mola fer artifo és fastigos començar amb picats de ganxo, forats d'espit per ploms o claus etc etc. I per no parlar ja de les preses de rocodrom a la paret de l'aeri o a font soleia.

RE, LLIBERTAT PERÒ SENTIT COMÚ i moderació.
Re: Nova via a la paret de diables. Oliana
18-November-2004 19:19
El que a mi hem preocupa no es tant l'estil, potser aquesta via queda de puta mare, si no el precedent que pot comportar.
Llavors qualsevol pot despenjar-se desde dalt i equipar, no li cal tenir l'experiència ni el bagatge d'haver repetit moltes vies que li farien falta per obrir desde baix. Aquesta manca de criteri pot fer aquesta persona tingui més probabilitats d'equivocar-se i obrir un nyap, o que es comenci a equipar en plan industrial. Un altre problema és la massificació que porten les vies equipades, fins ara aquestes parets eren oàsis de natura i tranquilitat.
Oriol, no es cap veda, es mantenir el màxim possible el que ja hi ha.
Gerber, amb els exemples que has posat ja queda clar que el sentit comú i la moderació costen de veure, es una pena, però com menys parabolts, menys problemes.
En fi, tot el que s'ha dit aquí es molt positiu i ens demostra que no hi ha una visió única de l'escalada i penso que si ho llegeix penya que comença pot ser molt interessant.
Salut i a tibar!
Lo siento, sólo pueden enviar mensajes si está registrado.

Pulsa aquí para entrar