El foro de la montaña. Alpinismo, escalada, esquí de travesía, fotografía, lesiones, libros, meteorología, opinión, técnica, reseñas...
Re: Reequipaments a Montrebei
10-November-2006 12:18
Guilla donde ficiste eso en el prau de delante de tu casa esa maza no se yo los martillazos que habras pegao con ellaa pero pocos me parez a mi la verdad que esto que esta pasando hace poco ocurrio lo mismo en urriellu pero creia que esas tonteries solo pasaven alli.GUILLA COMPPRATE OTRA MAZA
Re: Reequipaments a Montrebei
11-November-2006 00:06
Primer de tot us donaré el meu historial, perquè suposo que el que diré a continuació provocarà una descàrrega d'insults en contra meu... Tinc 23 anys i escalo des dels 19. Escalo tant vies esportives com clàssiques, equipades o semiequipades. El meu màxim triomf ha estat un 6a. Soc de Lleida així que Montrebei em queda bastant a prop. Per sort encara no he tingut cap mala experiència, però amb el follon que hi ha ara amb els desequipadors...

Al·lucino que hi hagi gent que es dediqui a desequipar vies, dient que el sobreequipament trenca l'esperit de la via i no sé què més. Em sembla molt bé que la gent vulgui pujar ficant tascons i fissurers, però cal reconèixer que ni tant sols el fissurer més ben ficat és més segur que un parabolt (en bon estat, és clar). Al·lucino que hi hagi algú que digui que una via ha de ser exposada perque els que la van obrir la van fer així, quina necessitat hi ha????. Que una via sigui menys exposda no li baixa el grau, aumenta la seguretat!!!!!

I entenc que els pares de la via es puguin sentir dolguts, però en un sector com Montrebei on gairebé tot lo assequible està ja escalat, què em de fer els que preferim una mínima equipació? Entenc que detesteu l'aberració de Montserrat, a mi tampoc m'agrada, però un parabolt cada 10 m no fa cap mal.
Si algú prefereix fer una via amb un mínim parabolts, qui sou vosaltres per decidir? La muntanya és de tots, i Montrebei també. Perquè els que volem 3 parablots en cada llarg no ho podem tenir? La opció de no usar-los sempre la teniu, jo mateixa m'he saltat chapes innecessàries algun cop. Clar que si trobeu un parabolt allí al mig, la tentació és massa gran....

Però si treieu els que algú ha ficat al reequipar, només esteu comentent un acte egoista i inconscient. Lo que aconseguiu és ficar-nos en un apuro perquè ens fiquem a pujar una via, pensant que l'han reequipat i resulta que algú l'ha desequipat, i ala! a jugar-nos la vida abandonant com podem. Algun dia pujarà algú pensant que amb els parabolts en té prou, es trobarà amb el cul a l'aire, haurà d'abandonar, algo fallarà i es matarà. Què en serà de la consciencia del desequipador llavors???

En fi, admiro als que porteu 20 anys escalant i us agrada fer les coses com la primera paret que vareu pujar, però m'indigna que critiqueu tant als novatos que volem fer les coses d'una manera més segura i menys atrevida. Què fareu? Limitar l'escalada als que només volen pujar equipant? Privar-nos a nosaltres d'escalar? Provocar un accident?...? Aquí us deixo la meva humil opinió, algú possiblement més jove, més inexperta i menys atrevida que tots vosaltres, però que també tinc dret a gaudir de l'escalada a Montrebei, tal com m'agrada a mi .

I com molt bé ha dit algú en un missatge, escaleu i deixeu escalar.
Re: Reequipaments a Montrebei
11-November-2006 01:55
Hola, haber sí nos entendemos, no se trata de reequiparlo todo como sí estás paredes de 500 mts, escuelas se tratasen, ni de desequipar los parabolts que sustituyen a los espits o buriles viejos, me parece que todo ser con sentido común lo advertirá. Hay una gran diferencia entre una cosa y otra. ¿Quién decide estás cuestiones ?, pues sinceramente no lo sé, pero creo que tendremos que ser nosotros mismos, entre todos hay que llegar a un buen entendimiento.

Está bastante claro entre la comunidad de escaladores lo que son vías escuela y las que ya no lo son tanto, si una vía de 500 mts que va mayormente por fisuras y puedes meter "cacharros" para asegurarte en ella es absurdo reequiparla, me estoy refiriendo a los largos, no a las reuniones, sí ya tenían expansiones.

No todas las vias las puede hacer todo el mundo, siempre habrá alguna vía que se nos resistirá, a todos nos a pasado, pero hay que aceptarlo serenamente, es parte del juego, no quieras hacer prevalecer el “todo vale”, tal y como pasa en general en la sociedad en la que vivimos, y así nos va…
Muchas de esas vías se han de afrontar con un espíritu aventurero y con un mínimo de gallardía , no de locura, sí se saben emplear los friends y fisureros, que para eso se inventarón.

Piensa que sí algún día decides irte a escalar a otros lugares tipo Alpes, Yosemite, Trango, Patagonia, solo por citar los lugares más conocidos, Allí normalmente no hay expansiones salvo excepciones claro. ¿ Donde vas a prácticar el uso de los friends, fisureros, etc. y tener la soltura de colocar el empotrador adecuado, al solo golpe de vista del ancho de la fisura ?

Sobre lo que dices que la montaña es de todos, estoy de acuerdo, pero en la escalada o alpinismo hay unas normas no escritas, pero sí sabidas por casi todos y son muy simples, solo hay que respetar los itinerarios tal y como los abrieron los autores, y sí la vía se abrió con expansiones y va por fisuras, pues esa es una buena vía para empezar a practicar las fisuras ya protegidas, pero no quieras ir a una vía que nunca tuvo expansiones en la fisuras y ahora le quieras meter parabolts, pues es una herejía, y creo que la mayor parte de la comunidad de escaladores estará de acuerdo.

Saludos a todos
Re: Reequipaments a Montrebei
11-November-2006 20:03
Moscovita, mirate la pag.4.
Hay un mensage de un tal Buitri que habla de definiciones.
Leetelo y alomejor entiendes un poco todo este rollo.
Lo de escala y deja escalar no lo tienes muy claro.

Re: Reequipaments a Montrebei
11-November-2006 21:48
Hola moscovita,
jo tinc algun anyet més que tu però també no fa gaires anys que escalo i també com tu si em trec un 6a a Montrebei és un triomf.
He cregut que havia de contestar-te per contrarestar la teva opinió ja que els dos podem considerar-nos novells.
Estàs dient egoïstes als desequipadors quan penso que és el teu pensament que l'és, ja que no pots pretendre que les vies estiguin assegurades al teu gust. S´ha de tenir un respecte per l'esforç i el treball que van fer els obridors com també per la comunitat d'escaladors que sí que el tenen.

Cada via com esta feta té un caracter i personalitat pròpia i si ara es comença a posar parabolts a tort i a dret les uniformes totes en una paret on només hi conta els grau de dificultat i prou.
El fet d''esbrinar' en la roca l'estri més encertat (o el que es pugui, jajaja)per assegurar-te un possible caiguda, com el grau obligat i d'exposició que té un via, són peculiaritats dels seu caràcter.
Si no acceptes el compromís que aporta una via determinada on l'assegurament és molt escàs no t'hi posis, així ho faig jo, jajaja...

Re: Reequipaments a Montrebei
12-November-2006 02:33
Hace una veintena de años,hice LATIN por 1ª.vez.Salimos por arriba pasadas las 11 de la noche sin frontales y con cara de ranas por lo que estaba callendo, las dos ultimas tiradas fueron un calvario(nos comentaron que la salida de la Corbeau era màs dificil),.No tengo que decir, que sin frontal la ultima R. me la comi con patatas fritas, y que iba subiendo como podia,pero unos metros màs a la izquierda, completamente fuera de via, se acabaron las cuerdas(de aquella se escalaba con 40),sin poder colocar apenas nada, tuvimos que subir en samble,en fin que mi compi y yo pasemos mucho miedo,pero que muuuucho miedo.
El año pasado la volvi a repetir,francamente fue como hacerla de nuevo,eso si, la via estaba casi equipada (con clavos claro)y solo tuvimos que poner algun tascon,tambien le comente a mi compañero que las Rs.estaria bien de tenerlas equipadas,en esta ocasion no hubo incidentes y salimos bien pero haciendo las dos ultimas tiradas de la Corbeau (que son mas faciles).
Os puedo asegurar que esa dos ultimas tiradas de Latin, todavia las tengo atravesadas en la cabeza, que de aquella encontrarme las Rs. con parabols,no le hubiera hecho ascos, al llegar a la cima me sente lo mejor que pude y a lo Rebufat asegure al compañero, que andaba 30 mts. mas abajo y anclado a un triste tascòn, todo esto son experiencias vividas poco agradables, y hay que reconocer que pones en peligro la vida,ya sabemos aquello que se dice, que el que quiera peces, que se moje el culo,pero la vida vale màs que un Parabols,el actualizar las vias es correctisimo, no podemos vivir del ayer, en el Naranjo se han dejado las Rs. bien hasta arriba, y alegra encontrarlas en buen estado, en Regina, en Diablos etc. en cuaquier sitio que las haya, sino comodas al menos que sean seguras,hablando claro de vias denominadas Clasicas.
Re: Reequipaments a Montrebei
12-November-2006 20:35
La veritat és que jo tampoc ntenc postures tan radicals... de fet no sé que els semblaria als bandolers peta xapes si un altre integrista radical opinés que ni parabolts ni claus ni res que atregui a un iman...re de re

això si que seria de valents, no??

qui pot decidir pels demés??? qui posa el límit?

si el tema és posar bones R's i re més , quin és el problema... si no et molen els parabolts no t'hi agafis i prou, costa NO?

d'ALTRA BANDA tb entenc que els 4 solitaris puristes ara veuen que per lla hi corre més penya que abans i potser això no agrada...crec que el tema va per aquí...

de fet aquest sentiment " a casa vindran i al carrer ens fotran " tb és respectable...pro sense integrismes...sempre hi haurà algu que enyorarà temps passats...pro tot evoluciona...a mi tb hi ha coses que no em molen....pro si són LLEI DE VIDA QUE HI FAREM...

i que consti que tampoc no estaria d'acord en canviar la filosofia d'un lloc, pro posar r's a alguna via (un 5% del total), crec que tampoc no és tan greu!!

no?
Re: Reequipaments a Montrebei
13-November-2006 13:09
Realmente es impresionante, que en el siglo 21 estemos aun discutiendo estas tonterias, un re-equipamiento deberia ser algo normal y lógico ya que el material que empleamos tiene un desgaste y una fecha de caducidad, sino solo basta con preguntar a un fabricante de anclajes. Un re-equipamiento lógico y consecuente no debe dar tanta cancha para discusiones. El problema pienso que esta en confundir dificultad con exposición, SEÑORES SON DOS COSAS MUY DIFERENTES, si eres valiente es lo mismo romperte las piernas por 10m de caida sobre un parabolt o sobre un buril el echo es el mismo. Cuando se abrieron estas vias se ponian las mejores expansiones que habia en el momento, o es que ahora señores valientes equipais vuestras vias con rivets?, asi que; que daño hay en sustituirlas por las que tenemos ahora?. El largo queda igual, el piton continua en el mismo sitio ( que esa es otra discusión) hay que llevar los mismos cacharros para hacer la via. ASI, QUE COJONES ESTAMOS DISCUTIENDO? lo cierto es que parecemos tontos. A lo mejor es que queremos continuar protegiendo un coto privado para unos cuantos y asi poder continuar disfrutando en exclusiva de un lugar tan increíble como MONTEREBEI, por suerte cada dia hay más caras nuevas y os estan quitando un poco de exclusividad asi que ir pensando en otras excusas para ir en contra de lo que es razonable y además lógico
Re: Reequipaments a Montrebei
13-November-2006 19:11
Al Moscovita: si les víes es van obrir així, podent fer autoprotecció, i tu necessites un mínim parabolts, la solució és evident: no t´hi fiquis. Si t´agrada fer vies equipades, a Terradets o Vilanova no te les acabes. I a Montrebei, la majoria de vies van per fissures: friends i tascons i no cal parabolts. S´ha d´aprendre a autoprotegir. Jo només he fet 5 víes allà i són les més fàcils. La resta ja vindran, o potser no, si mai hi estic capacitat. Però el joc és així. I les normes són aquestes. No pots demanar parabolts en vies que no en tenien, per molt que a tu t´agradin.
Re-equipar víes d´autoprotecció a Montrebei o a qualsevol altre lloc, no s´hauria de fer, això que et quedi clar.
Restaurar una via (que sembla que és el que s´ha fet a Montrebei) no està malament sempre que les peces originals estiguin en mal estat. Cosa que com ha dit algú, com a mínim era discutible en aquest cas. Ja vaig dir en el seu moment que jo no les havia escalades (ni la Tempesta ni la Latin), i que per tant no opinava de si s´havia fet bé o no. Però si puc opinar del que em sembla més correcte, i això és: si els burils estaven bé (cosa que han dit els que van fer la Tempesta després del reequipament) o si les R es podien reforçar, no feia falta una restauració, i aquí vé la polèmica. Res de si es un feudo de unos pocos i tal. Que tothom hi pot anar! Però respectant les normes no escrites del joc. Que són que t´autoprotegeixis i que no regalen res.
Apadiós!
Re: Reequipaments a Montrebei
21-November-2006 17:24
Montrebei ja no és lliure. Ara hi va més gent que fa uns anys i entre tota aquesta gent hi ha un sector ( que no és petit per ho que he pogut llegir) que volen seguretat, que en les tirades no s´afegeixi res pero les R´s estiguin a prova de bombes. I aixó no és fer-la més asequible? el pas super finet que fas a 25 mts de la reunio amb parabols no és el mateix que faries si a la reunió tinguessis 2 claus rovellats.
El parabol fa que t´atreveixis a més, aixó és evolució? Esta molt bé l´excusa de no matar-se per culpa dels anclatges de la reunió, peró crec que tot forma part del mateix joc i hom és lliure de decidir ficar-s´hi o no i conèixer els seus límits.A més Montrebei és un terreny on és dificil NO poder posar cap cosa per reforçar una reunió o fins i tot muntar-la.
Entenc que les vies de Montrebei són molt suggerents i a tothom li agradaria fer-les, pero canviar la filosofia d´un lloc no és una bona solució per als qui,sobrats de grau pero no de "coco", puguin fer les vies. Per mi els parabols us els podeu posar al cap! Es que a sobre es parla de "restauració" com si la via fos un moble corcat o si com si fossin una empresa de manteniment d´infraestructures de cara al turista.
Ara són 2 vies, pero demà en vindràn més!!
Lo sentimos, no puede responder a este tema. Ha sido cerrado.